Interlegal Yachting Digest Q1 2024
4 Квітня, 2024
11
Що потрібно знати для організації чартерної діяльності?
Готуєтесь вирушити у бурхливе море чартерного бізнесу? З перших хвилин цієї подорожі на вас чекає купа цікавих викликів:
– вибір юрисдикції для реєстрації яхти і компанії,
– відкриття рахунку у банку,
– підготовка податкової звітності і сплата ПДВ,
– проходження яхтою інспекцій і сертифікацій
та безліч інших карколомних квестів.
Ми підготували для вас невеликий путівник умовами та особливостями чартерної діяльності. Він допоможе зробити перші кроки в організації яхтового чартеру і побудувати бізнес-стратегію так, щоб досягти прибутку, а не опинитись на мілині.
Будуючи схему чартерного бізнесу судновласнику спочатку необхідно врахувати у якій юрисдикції зареєструвати чартерну компанію, під яким прапором зареєструвати яхту, та як на цей вибір вплине регіон планованого чартеру. Також існує ряд певних вимог до власника та прапора яхти в країні реєстрації, про які ми сьогодні поговоримо.
Щоб уникнути зайвого оподаткування, чартерний ринок широко використовує стратегію реєстрації яхти під “зручним” прапором та володіння нею через іноземної компанії. Адже компанії, які: зареєстровані в низькоподаткових юрисдикціях, здійснюють комерційну діяльність за їх межами або дотримуються умов спеціального режиму діяльності – звільняються від сплати багатьох місцевих податків, включно з корпоративним податком та податком на прибуток.
Щоб почати комерційну діяльність, зазвичай не потрібно отримувати жодних спеціальних ліцензій чи дозволів. Проста та швидка процедура реєстрації, конфіденційність особистості власників, спрощена звітність додають низькоподатковим юрисдикціям ще більшої привабливості.
Якщо яхтою володіє компанія з однієї за таких юрисдикцій, а законодавство країни, де здійснюватиметься чартер, допускає ведення такою компанією чартерної діяльності на своїй території, то власник сплачуватиме податки лише за місцем ведення чартеру. Якщо ж власник – компанія з юрисдикції без спеціального режиму оподаткування, йому доведеться сплачувати податок у двох місцях: з прибутку – за місцем реєстрації, і з фрахту – за місцем ведення діяльності (фіксований спеціальний податок та ПДВ або тільки ПДВ).
Тож при виборі юрисдикції для реєстрації компанії та яхти важливо враховувати законодавчі вимоги країни, де яхта укладатиме чартер, зокрема – чи дозволено офшорним компаніям вести комерційну діяльність в її межах. На цьому этапі ви вже можете залучати спеціалістів Interlegal для консультації.
Основна вимога щодо реєстрації яхти, яка надаватиме чартерні послуги у будь-якому куточку світу – вона повинна бути зареєстрована як комерційна. Такий статус дає певні податкові пільги для компанії-власника, але одночасно накладає додаткові вимоги щодо відповідності судна конвенційним стандартам. Вони є суворішими для складнішими ніж для прогулянкових суден.
Важливо звертати увагу на вимоги законодавства держави, під прапором якої зареєстрована яхта. Більшість адміністрацій прапора вимагають, щоб яхти були сертифіковані відповідно до їх власних спеціальних правил безпеки. Деякі країни в цьому ґрунтуються на англійському Code of Safety Practice, інші розробляють власні правила, і майже усі вимагають надання міжнародних сертифікатів встановленого зразка. Для комерційних яхт можуть встановлюватися обмеження по тоннажу чи довжині, окремі вимоги до національності компанії – власника чи до реєстраційних документів. Також важливо також розуміти, що комерційні яхти, що перевозять пасажирів підпадають під регулювання більшості міжнародних морських конвенцій, а саме MLC, STCW, SOLAS, тощо.
Податкові органи також зазвичай прискіпливо стежать за цільовим використанням комерційних суден. Щоб самому скористатися чартерною яхтою, бенефіціарові доведеться стати клієнтом власної компанії – укласти окрему чартерну угоду і сплатити фрахт за ринковою ціною, а отже – і відповідні податки з нього. За експлуатацію чартерної яхти “не за призначенням” у більшості юрисдикцій передбачена відповідальність. Наприклад, яхту можуть оштрафувати на вході/виході з порту або затримати капітана чи пасажирів.
Проте ми закликаємо вас не чекати та звертатися за консультацією вже зараз аби отримати відповіді на всі питання та якісний сервіс від спеціалістів нашої яхтової практики, які працюють під керівництвом старшого юриста Валерії Фетисенко.
Interlegal завжди готові допомогти вам з усіх яхтових питань, і не тільки.
Чартерний бізнес у Чорногорії: рішення є!
Наші клієнти все частіше замислюються над тим, як зробити так, аби яхта приносила прибуток?
Варіантів багато, але основний – це відкриття чартерного бізнесу. Особливо популярним напрямком яхтингу стала Чорногорія. Ця країна має багато плюсів, а серед яких:
– краса пейзажів
– комфортність клімату
– безпечні умови мореплавства в Адріатичному морі.
Чорногорію часто розглядають саме як регіон чартеру, тому пропонуємо розібрати переваги чартерного бізнесу на її території докладніше.
Нагадаємо, що Чорногорія поки що не є країною-учасницею ЄС. Тому на її території порядок та умови відкриття чартерного бізнесу регулюються місцевим законодавством. У той же час, запланований невдовзі вступ країни до ЄС може надати цікаві можливості для власників, що планують імпорт яхти до ЄС.
Повертаючись до організації чартерної діяльності у Чорногорії, насамперед зазначимо, що комерційна експлуатація яхт доступна як для яхт, зареєстрованих як під прапором Чорногорії, так і під прапором іншої країни. Разом з тим, комерційний тип реєстрації є обов’язковим. Як правило, він передбачає необхідність проведення первинної та регулярних щорічних інспекцій прапору. Ми радимо враховувати витрати на проведення інспекцій в планованому бюджеті чартерного бізнесу.
За аналогією з ЄС, законодавство Чорногорії надає власнику право на відшкодування імпортного ПДВ на яхту у разі її комерційної експлуатації. Цією можливістю може скористатись компанія-власник після реєстрації ПДВ-платником у Чорногорії та подання відповідної заяви на відшкодування. Тут також слід зазначити, що чартерна компанія має бути заснована в Чорногорії та зареєстрована в Центральному реєстрі туризму.
Уряд Чорногорії пропонує чартерному бізнесу й варіанти оптимізації оподаткування, серед яких є можливість зменшити базу нарахування ПДВ на фрахт за чартер.
Так, частина фрахту за маршрут у міжнародних чи територіальних водах іншої держави може бути звільнена від нарахування ПДВ у Чорногорії.
Це лише деякі з умов відкриття чартерного бізнесу у Чорногорії. З огляду на Ваше бачення майбутнього бізнесу юристи яхтової практики Interlegal Валерія Фетисенко та Марія Ктричан будуть раді проконсультувати Вас з будь-яких питань підготовки до чартерної діяльності або оптимізації схеми вже існуючого бізнесу.
Прапор Чорногорії: переваги юрисдикції
Останні роки особливу популярність отримав прапор Чорногорії. Сьогодні розповімо, чому так сталося і як це буде корисно для новоспечених, та й досвідчених яхтсменів .
Нещодавно у нашій публікації ми розповідали про переваги Чорногорії як юрисдикцій для відкриття чартерного бізнесу. Утім, реєстрація під цим прапором буде вдалим варіантом й для прогулянкових яхт.
Почнемо з того, що Чорногорія не є країною-учасницею ЄС, тому її прапор підходить для власників, які планують експлуатацію яхти у митному режимі тимчасового ввезення. Нагадаємо, що оформлення яхти в режим тимчасового ввезення на території ЄС передбачає декілька обов’язкових умов, серед яких – реєстрація під прапором країни, яка не є учасницею ЄС.
Однією з головних переваг реєстрації під прапором Чорногорії є відкритий міжнародний реєстр. Це означає, що
не має обмежень щодо юрисдикції чи національності власника яхти, який планує реєстрацію в реєстрі Чорногорії, будь то юридична чи фізична особа.
Тому прапор Чорногорії підходить для реєстрації яхти як на ім’я компанії із класичної офшорної юрисдикції (Панама, Беліз, Маршалові Острови), так і місцевої, чорногорської. Реєстр також не встановлює обмежень щодо технічних характеристик яхти, її віку чи тоннажу.
Реєстр пропонує тимчасову реєстрацію (строк дії документів 3 місяці) та постійну (строк дії документів 3 роки).
Обов’язковим етапом для отримання постійних документів є проведення інспекції співробітником реєстру. Зауважмо, що інспекція може проводитись не тільки у Чорногорії, а й у будь-якій інший країні, тому така вимога не додає незручностей під час планування маршруту чи перегону яхти.
Ще однією з переваг вибору прапора Чорногорії є його нейтральність та не включення до установленого ITF переліку «зручних» прапорів. На практиці це означає, що ок прапор не буде привертати зайву увагу як портової влади, так і активістів.
Ураховуючи, що Чорногорія має статус кандидата на вступ в ЄС, ми розуміємо, що невдовзі вона стане його країною-учасницею.
Що чекатиме власників яхт у цьому випадку, ви можете дізнатись з нашої публікації.
Підсумовуючи, зазначимо, що реєстрація яхти під прапором Чорногорії має ряд переваг і зможе стати хорошим вибором для прогулянкових яхт, що експлуатуються в Європі.
Юристи яхтової практики Interlegal зможуть підібрати найбільш зручний прапор для Вас, з урахуванням як технічних особливостей яхти, так і юридичних нюансів процедури реєстрації.
Interlegal Yachting Digest Q1 2024