Демередж – такий звичний, але такий важливий
1 Серпня, 2024
34
(4).png)
Сьогодні поговоримо про тему, яка нібито є повністю зрозумілою як для фрахтувальників, так і для судновласників. Але тим не менш, питання демереджу точно входять до топ-3 суперечок, які нам найчастіше доводиться вирішувати. Тому цього разу ми пройдемося по декільком яскравим кейсам, щоб зазирнути трохи глибше, ніж верхівка айсбергу.
1. Платити, платити та ще раз платити
Один з класичних варіантів, але, мабуть, максимально складний з точки зору перемовин. Ситуація: судно спокійно собі йде до порту вивантаження, усі задоволені. Але тут, дідько, покупець вантажу робить щось таке, після чого моментально опиняється у дефолті. Фрахтувальники вдень та вночі намагаються вирішити цю проблему. Однак біда не приходить одна. У нашому кейсі судно вже прийшло до порту вивантаження, подало нотіс про готовність та потроху стало накопичувати той самий демередж. Поки фрахтувальники (та наші клієнти за сумісництвом), пітніючи та викладаючись на повну, вирішували питання пошуку нового покупця, сума демереджу перевалила спочатку за сто, потім двісті та навіть триста тисяч доларів. Тут вже терпець урвався в судновласників, які почали вимагати сплатити демередж завчасно. Настільки ж завчасно, наскільки вони заявили про заставу на вантаж, що майже призвело до інфаркту у фрахтувальників. Відпоюючи їх водою та обмахуючи рушником, ми вступили до складних та довготривалих перемовин з судновласниками. Усе завершилось добре, хіба що ціною купи нового сивого волосся в усіх причетних.
Біль фрахтувальників у таких кейсах у тому, що судновласники взагалі-то не мають права утримувати вантаж за демередж, який не пораховано остаточно та дата початку терміну сплати якого ще не настала (якщо у чартері не зазначено інше). Але маючи можливість оголосити заставу на вантаж у якості важіля впливу, судновласники часто дістають цей туз із рукава, щоб убезпечити себе з усіх боків. Тут ми можемо порадити тільки прописувати свої контракти якнайдетальніше, предбачаючи такі ситуації (із чим ми з радістю вам допоможемо).
2. Демередж чи детеншн?
Тут потрібно почати з трохи нудної, але важливої теорії. Демередж за своєю природою хоч і схожий на детеншн, але ні в якому разі не дорівнює йому. Якщо демередж – це компенсація від фрахтувальника судновласникам за затримку у виконанні вантажних робіт, то детеншн, у загальному випадку – це компенсація за простоювання судна після закінчення навантаження або вивантаження (наприклад, очікування приливу або лоцмана).
Різниця хоч і здається незначною, але в окремих кейсах може бути вирішальною. Наприклад, не так давно ми захистили наших клієнтів (фрахтувальників) від неправомірних дій судновласників, які відмовлялися відпускати коносаменти, вантаж , та ще й намагалися стягнути додаткові гроші нібито за несплату попереднього (неіснуючого) боргу.
Та ось тут раніше описана різниця є визначальною. Справа в тому, що англійське прецедентне право каже: щоб вимагати детеншн, треба дуже-дуже-дуже ретельно описати, чому він виник саме через провину фрахтувальників. На відміну від першого кейсу, де демередж було досить легко довести, тут судновласник не знайшов ніяких доказів, щоб звинуватити наших клієнтів хоч у чомусь. Тому повністю закономірно, що його позиція була вщент розбита нашою командою.
3. Перше, друге та ще й компот
Іноді судновласники полюбляють ще один трюк, який хоч і здається логічним, але є зовсім неправомірним. У випадках, коли судно стоїть замість того, щоб виконувати рейс та заробляти гроші, судновласники намагаються брати максимум із ситуації.
Окрім демереджу останні починають додавати у свої збитки накопичені витрати на паливо, додаткові портові збори та бозна-що ще (так, наприклад, робили судновласники попередніх двох кейсів). Іноді навіть вартість цигарок капітана вписують.
Усе це – солодкі фантазії, але нам іноді доводиться повертати опонентів до суворих реалій, де так робити не можна. Англійське право дає досить чітке та просте трактування для таких випадків: демередж покриває усі витрати, що безпосередньо пов’язані з очікуванням судна.
Десь тут має бути завіса, тому що після таких аргументів ми зазвичай залишаємося у повній тиші, відчуваючи на собі два погляди: один, повний обурення – від судновласників, та інший, сповнений захоплення – від фрахтувальників.
Над кейсами працював відділ Transport & Shipping під керівництвом асоційованої партнерки Карини Горової.