Експорт яхти з ЄС та тимчасове ввезення: що робити з ПДВ?
22 Жовтня, 2025
28

Питання ПДВ при експорті та тимчасовому ввезенні яхт на територію ЄС завжди викликає чимало запитань, особливо коли йдеться про новозбудовані яхти. Як правильно оформити експорт яхти? Які строки діють для вивезення яхти? Розбираємось в деталях.
Загальне правило митного законодавства ЄС просте: товари, які підпадають під експорт з території Європейського Союзу, звільняються від ПДВ (ст. 146(1)(a) Директиви Ради ЄС 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року). Яхта, побудована в ЄС для власника-нерезидента та з неєвропейським прапором (наприклад, під прапором Джерсі чи Маршалових Островів) також вважається товаром, що підлягає вивезенню з території Союзу та експорту, що передбачає звільненню від обов’язку сплатити ПДВ на її вартість. Але є важливі терміни і процедурні вимоги, визначені Митним кодексом Європейського Союзу (Union Customs Code, Регламент (ЄС) №952/2013) та його делегованими актами, які ми розглянемо далі.
Експортна декларація: строки та підтвердження
Щоб поставити яхту замовнику-нерезиденту ЄС, верф має оформити експортну декларацію, тобто офіційний митний документ, який підтверджує намір експортувати товар (у нашому випадку яхту) за межі ЄС.
Експортна декларація діє 150 днів з моменту створення, але вже після 90 днів митні органи можуть вимагати підтвердження факту вивезення яхти за межі ЄС. Якщо ж яхта не залишила територію Євросоюзу у період 90 днів, декларацію можуть анулювати, а яхта автоматично набуде статусу «товару ЄС».
У такому разі:
- яхта вважається ввезеною на територію Союзу,
- у верфі (як експортера) виникає обов’язок нарахувати ПДВ.
Зауважимо, що яхта автоматично підпадає під режим імпорту, навіть якщо її власником є нерезидент ЄС.
Тому при будівництві яхти для нерезидента важливо заздалегідь планувати вихід яхта за межі ЄС не пізніше, ніж за 90 днів після дати оформлення експортної декларації.
Завершення експорту відбувається після фактичного вивезення яхти за межі ЄС. Для цього власник яхти подає експортеру (верф або продавець):
- митну декларацію з відміткою про вихід (proof of exit), яка підтверджує, що яхта залишила митну територію Союзу;
- документ, що підтверджує перетин кордону неєвропейської країни (transit log, квитанція про сплату послуг марини тощо).
У разі перевірки митні або податкові органи можуть вимагати від власника підтвердження маршруту, документів на транспортування, актів приймання-передачі та копії митної декларації.
Що якщо власник хоче повернутись до ЄС після експорту?
Після завершення процедури експорту з ЄС яхта, яка згодом знову заходить до європейських вод, може бути поміщена в митний режим тимчасового ввезення (temporary admission).
Незважаючи на те, що у різних митницях різних країн ЄС може скластися власна практика щодо строків, порядку чи підтверджуючих документів для експорту, ми рекомендуємо реалізувати процедуру експорту за загальним правилом, передбаченим митним законодавством ЄС, щоб уникнути непорозумінь з митними органами.
Підсумуємо ключові кроки, яких треба дотримуватись:
- Звернутися за професійним супроводом до Interlegal.
- Забезпечити фактичне вивезення чи вихід яхти за межі ЄС у встановлений строк у межах 90 днів.
- Зберігати документи, що підтверджують вихід із ЄС, на борту.
- Дотриматись умов тимчасового ввезення у разі повернення до ЄС.
Юристи Interlegal мають практичний досвід супроводу таких операцій у різних країнах ЄС та допоможуть Вам на будь-якому етапі процесу.