FAQ: Загальна аварія – що потрібно знати?
11 Квітня, 2025
143

Загальна аварія – це один із найдавніших інститутів морського права, що бере свій початок ще з Кодексу Юстиніана. Перший закріплений принцип цього механізму передбачав, що якщо для порятунку необхідно пожертвувати частиною вантажу, то всі сторони, що мають інтерес у перевезенні, повинні спільно покривати ці витрати.
«Si quid ex nautico onere amissum fuerit, veluti a navibus iactum fuerit, id quod pro communi utilitate factum est, omnes inter se aequabiliter ferant».
Цей принцип і сьогодні є основою загальної аварії. На практиці в усіх зацікавлених сторін виникає багато питань, які ми розглянемо нижче.
Що таке загальна аварія ?
Загальна аварія — це поняття, яке визначається за нормами Йорк-Антверпенських правил. Відповідно до цих правил, акт загальної аварії має місце лише тоді, коли здійснено навмисні, розумні та надзвичайні пожертвування або понесено надзвичайні витрати, спрямовані на забезпечення загальної безпеки.
Метою таких заходів є запобігання загрозі для майна, яке бере участь у загальному морському підприємстві (судно, вантаж та фрахт).
Важливо відзначити, що загальна аварія — це не сама аварійна морська подія, яка виникає під час виконання рейсу, а її наслідок. Це збитки, що завжди мають грошове відображення, такі як ремонт судна, втрата вантажу чи витрати на суднозахід до порту притулку.
Як оголошується загальна аварія та коли це необхідно зробити?
Оголошення про загальну аварію є важливим юридичним актом, який може здійснити капітан судна або судновласник, якщо виникла ситуація, що відповідає критеріям загальної аварії.
Процедура оголошення загальної аварії не є детально регламентованою і базується на одноосібному та суб’єктивному рішенні судновласника. Важливо зазначити, що оголошення загальної аварії не є автоматичною підставою для розподілу витрат. Особа, яка оголошує про подію, несе тягар доказування.
Загальна аварія може бути оголошена як під час виконання чартеру, так і після завершення рейсу, якщо виявлені наслідки або збитки відповідають умовам загальної аварії. Якщо витрати або пошкодження стають відомими лише після завершення рейсу, судновласник має право ініціювати процес розподілу витрат, але це повинно бути зроблено у розумний термін. Визначення «розумного терміну» залежить від конкретних обставин, але зазвичай цей термін трактують якнайшвидше, аби уникнути зайвих затримок у врегулюванні питань між сторонами.
Як переконатися, що подія, що сталася, дійсно є загальною аварією?
Загальна аварія — це не будь-які збитки чи витрати, що виникли внаслідок аварійної морської події, а лише ті, що відповідають певним критеріям:
- наявність спільної небезпеки для всіх учасників морського перевезення;
- намір витрат або пожертвувань;
- розумність таких витрат або пожертвувань;
- надзвичайність витрат або пожертвувань.
Всі ці критерії повинні бути одночасно присутніми, оскільки відсутність будь-якого з них призведе до того, що витрати не будуть визнані загальною аварією, а той, хто поніс збитки, нестиме відповідальність за них самостійно (приватна аварія).
Щоб визначити, чи має місце загальна аварія або окрема аварія, необхідно провести детальний аналіз обставин події. Це завдання покладається на диспашерів — фахівців у галузі морського права, які на основі результатів морської події складають диспашу, що містить розрахунок витрат та оцінку шкоди для кожної сторони, що бере участь в інциденті.
Як розподіляються витрати по загальній аварії ?
Розподіл витрат по загальній аварії здійснюється відповідно до принципів, встановлених Йорк-Антверпенськими правилами. Витрати на загальну аварію повинні бути розподілені серед усіх учасників морського підприємства — судна, вантажу та фрахту. Кожен учасник несе відповідальність пропорційно вартості свого майна, яке бере участь у перевезенні. Витрати визначаються на основі їх розумності та надзвичайності, з урахуванням того, який вклад кожен учасник зробив у запобігання загрозі для майна.
Важливо запам’ятати, що якщо вантажовласник вирішить уникнути внесків по загальній аварії, судновласник має право утримувати вантаж до повного врегулювання витрат.
Чи має право фрахтувальник розірвати чартер у зв’язку з оголошенням загальної аварії?
Згідно з умовами більшості чартерних договорів, фрахтувальник не має автоматичного права на розірвання чартеру через оголошення загальної аварії. Основною умовою для розірвання є серйозне порушення, яке прямо впливає на здатність судна виконувати свої зобов’язання за договором, як-от відмова від виконання рейсу.
В загальному випадку, оголошення загальної аварії є частиною звичайної морської практики і не є достатнім підґрунтям для розірвання чартеру, якщо аварія не заважає виконанню рейсу або безпеці вантажу.
Фрахтувальник може мати право на розірвання договору лише в тому випадку, якщо оголошення загальної аварії суттєво впливає на виконання рейсу, наприклад, якщо судно виявляється неспроможним продовжити рух через ремонт чи інші обставини, що виникли внаслідок аварійної морської події.
Отже, загальна аварія – це складний і важливий інститут морського права, що вимагає ретельного аналізу та розуміння. Оголошення загальної аварії, розподіл витрат та правові наслідки можуть викликати серйозні питання і навіть суперечки між учасниками морського перевезення.
Якщо ви стикаєтесь з ситуацією загальної аварії або маєте сумніви щодо того, чи потрібно оголошувати загальну аварію, фахівці Interlegal з морського права готові надати кваліфіковану допомогу. Це дозволить уникнути негативних юридичних наслідків і забезпечити правильне врегулювання ситуації, що склалася.