Коносамент чи морська накладна: вибір за Вами
23 Лютого, 2023
27
Тема коносаменту, його види та функції, неодноразово висвітлювалися у наших статтях протягом 27 років діяльності. Однак, як показав наш останній кейс, деякі учасники ринку морських контейнерних перевезень досі не зовсім розуміють відмінності між коносаментом (Bill Of Lading, B/L) та морською транспортною накладною (Sea Way Bill, SWB), можливі ризики при використанні цих інструментів. Тож у цій статті ми розкажемо як і коли краще використовувати Bill Of Lading, а коли – Sea Way Bill.
Передісторія, яка спонукала до написання цієї статті.
До нас звернувся Клієнт (вантажовласник, трейдер, відправник) щодо аналізу правомірності дій морського перевізника та експедитора.
Обставини справи: Клієнт уклав договір поставки, за яким зобов’язався поставити товар морським транспортом у контейнері. Оплата за товар мала бути здійснена контрагентом до прибуття вантажу у порт призначення. Своїх зобов’язань Контрагент не виконав, тому Клієнт вирішив притримати вантаж. Експедитор, залучений Клієнтом, чекав інструкцій від нього для видачі вантажу, нагадуючи при цьому, що за простій контейнера в порту вже нараховується демередж. Аж раптом виявилось, що перевізник уже видав вантаж отримувачу (контрагенту Клієнта) через декілька днів по прибуттю вантажу в порт призначення.
При аналізі ми з’ясували, що перевезення здійснювалось за Sea Way Bill, а не – коносаментом. Нашому Клієнту було про це відомо, оскільки він сам підтвердив використання морської накладної. Таким чином, з правової і практичної точок зору щодо перевезень за SWB, як у нашому випадку, ні перевізник ні експедитор не порушили своїх зобов’язань.
Різниця у функціях коносаменту та морської накладної
Ми вже багато розповідали про коносамент та його функції (детальніше у нашій статті тут). Нагадаємо основні з них:
1. Підтвердження наявності чинного договору перевезення за правилами перевезення морського перевізника.?
2. Підтвердження Перевізником факту прийняття вантажу для перевезення.?
3. Товаросупровідний документ.?
4. Товаророзпорядчий документ.
Майже ті самі функції виконує і морська транспортна накладна, але не всі. Sea Way Bill не є товаророзпорядчим документом.
Саме ця функція коносаменту є його перевагою: той у кого знаходиться коносамент може розпоряджатися вантажем (звичайно йдеться про законне володіння). Таким чином, якщо Ви хочете притримати вантаж, продати його під час перевезення, або щоб його видавали тільки за Вашою попередньою згодою, доцільніше використовувати саме коносамент, а не морську транспортну накладну.
Різниця у порядку отриманні вантажу
1. Пред’явлення оригіналів коносаменту
Традиційно для отримання вантажу, що перевозився за коносаментом, одержувачу потрібно пред’явити усі оригінали коносаменту Перевізнику в порту призначення.
Як це відбувається:
– Перевізник видає оригінали коносаменту відправнику в порту відправки.
-Відправник (на власний розсуд) передає особисто, направляє поштою оригінали Одержувачу.
– Одержувач у свою чергу пред’являє ці документи Перевізнику в порту призначення і отримує вантаж.
Мінуси:
– Це найдорожчий варіант (видача оригіналів, їх пересилання – додаткові витрати)
– Ризик, що вантаж прийде раніше ніж документи на нього, що може спричинити демередж/ детеншин та інші додаткові витрати
– Ризик, втрати оригіналів, і це теж додаткові витрати (про це ми писали у статті за посиланням)
– Ризик незаконного/ неправомірного притримання вантажу.
2. Експрес-реліз
Експрес-реліз передбачає саме використання морської транспортної накладної.
Видача SWB покладає на перевізника обов’язок доставити вантаж та передати його одержувачу, зазначеному у такій накладній. Інакше кажучи, перевізник має видати вантаж тому, хто зазначений як одержувач. Для цього не потрібні ні спеціальні інструкції, ні розпорядження від відправника вантажу.
Оригінали в цьому випадку не друкуються взагалі, а морська транспортна накладна видається лише у електронному вигляді.
Такий варіант мінімізує ризики, які притаманні коносаменту, є найдешевшим та найшвидшим способом отримання вантажу. Однак такий тип документу рекомендується лише для вантажовідправників і одержувачів, які мають гарні ділові стосунки, оскільки SWB не надає стільки захисту вантажовідправнику, як коносамент.
Мінуси:
– Не є товаророзпорядчим документом (не дозволяє розпоряджатися вантажем, чи притримувати його)
– Не дозволяє змінювати одержувача (в правилах лінії можуть бути винятки)
3. Телекс-реліз
В наш час, напевно, найпопулярнішим способом отримання вантажу є саме телекс-реліз. Він передбачає, що перевезення здійснюється за коносаментом (тобто зберігається функція товаророзпорядчого документу). Однак видача вантажу здійснюється за іншою процедурою:
– Перевізник видає оригінали (оригінал) коносаменту відправнику в порту відправки.
– Відправник, замість передати/ скерувати оригінал Одержувачу, здає оригінал в порту відправки Перевізнику (якщо у нього до Одержувача немає запитань).Перевізник уже через власні канали надає інформацію своєму офісу в порту призначення про те, що всі оригінали зібрані, і можна видавати вантаж (так званий реліз).
Такий варіант є досить оптимальним, він мінімізує ризики, пов’язані з пред’явленням оригіналів, при цьому зберігаються переваги коносаменту.
Однак залишається мінус:
– Ризик незаконного/ неправомірного притримання вантажу.
Практичні висновки
На практиці, при вирішенні який інструмент обрати: коносамент чи морську транспортну накладну, слід зважати на низку важливих нюансів. Потрібно розуміти Вашу роль при перевезені, знати власні права і обов’язки та – права і обов’язки контрагента, експедитора, морського перевізника, правила перевезення останнього. Те, що є плюсом для однієї сторони, для іншої є мінусом.
Найважливіше – це розуміння особливостей використання того чи іншого документу і Вашої мети при його використання.
І пам’ятайте, що команда Interlegal завжди готова захистити Ваші інтереси в конкретній ситуації.
І на останок – про майбутнє
Світ змінюється невблаганно і швидко, як ніколи раніше. Майбутнє уже тут, і той, хто здатен швидше вчитися і адаптуватися до нього, очевидно матиме конкурентні переваги.
Стало відомо, що основні глобальні перевізники та члени Асоціації цифрових контейнерних перевезень (Digital Container Shipping Association) зобов’язалися запровадити стандартизований електронний коносамент (eBL) до 2030 року. При цьому 50% оригінальних коносаментів перейдуть у цифровий формат уже протягом найближчих п’яти років. Це важливий крок до усунення торгових суперечок, покращення досвіду клієнтів і підвищення стійкості контейнерних перевезень.
Наразі морські перевізники видають близько 45 мільйонів коносаментів на рік. У 2021 році, наприклад, лише 1,2% із них були електронними. .
За прогнозами експертів трансформація обміну документами через eBL прискорить цифровізацію на користь клієнтів, банків, митних/державних органів, постачальників послуг морського судноплавства та всіх учасників морського ланцюга постачання.
Відмова від передачі фізичних паперових документів може заощадити 6,5 мільярдів доларів на прямих витратах для зацікавлених сторін, забезпечить щорічне зростання світової торгівлі на 30-40 мільярдів доларів, змінить досвід клієнтів і покращить екологічну ситуацію.
Тож заплановані зміни вражаючі, і до них слід готуватися уже зараз.
Над статею працювали юрист Interlegal Олеся Іванова та юридичний радник ТОВ “Мерск Україна Лтд», адвокат, бізнес-медіатор, Олександр Чеботаренко