Оновлення морського права в Туреччині
9 Серпня, 2024
5
9 липня 2024 року у Туреччині набули чинності Закон та Постанова № 655, спрямовані на оновлення та впорядкування чинного законодавства в сфері морського права. Оновлені нормативно-правові акти більш чітко визначають права та обов’язки громадян та вирішують низку практичних проблем галузі. Пропонуємо читачам ознайомитись з основними змінами, запровадженими у морському праві Туреччині.
Міністерство транспорту та інфраструктури визначатиме тарифи на послуги, які надаються суднам
Перша поправка до закону передбачає, що, якщо інше не передбачено спеціальними законами та постановами, Міністерство транспорту та інфраструктури встановлює плату за послуги лоцманського проведення та буксирування в зонах морської юрисдикції, на водних шляхах та у внутрішніх водах Туреччини, а також плату за якірну стоянку для суден, які стають на якір в межах адміністративних кордонів порту, а також процедури, принципи та звільнення від сплати цих зборів. Наскільки ми розуміємо, завдяки цій зміні Міністерство транспорту та інфраструктури тепер уповноважене регулювати плату за послуги, які надаються суднам у зонах якірної стоянки, буксирування та лоцманського проведення компаніями, уповноваженими на роботу в портах, прибережних спорудах та доках. У законі також зазначено, що тариф на якірну стоянку за один день може бути визначений на підставі таких факторів, як рейс судна, період якірної стоянки для щомісячних або щорічних одноразових платежів, причина стоянки та місцезнаходження якірної стоянки, за умови, що цей тариф не перевищує двох турецьких лір на брутто-тоннаж судна. Зазначена сума може змінюватись щороку, та Міністерство візьме до уваги всі ці фактори, щоб встановити максимальну суму.
Слід також зазначити, що з новими змінами лоцманські та буксирні послуги, які надаватимуться під час транзиту через протоки Босфор та/або Дарданелли, здійснюватиме Генеральна дирекція з безпеки узбережжя, в порядку та за правилами, визначеними Міністерством транспорту та інфраструктури. Фізичні чи юридичні особи не можуть бути уповноваженими або зобов’язаними за договором надавати ці послуги.
Уповноважені компанії, які надають лоцманські та буксирні послуги, надсилатимуть відсоток від свого валового доходу до Міністерства транспорту та інфраструктури
Уповноважені компанії, які надають лоцманські та буксирні послуги, а також супутні послуги, такі як швартування та переміщення суден, зобов’язані надсилати частину свого валового доходу до Міністерства транспорту та інфраструктури. Відсоток, який буде надіслано, залежить від регіону. Відповідно до закону відсотки для перелічених регіонів складають:
– Для послуг у містах Аліага, Амбарлі, Гемлік, Іскендерун, Коджаелі та Мерсін – 30%
– Для послуг у містах Бандирма, Джейхан, Ізмір, Самсун, Текірдаг, Тузла та Ялова – 25%
– Для послуг у містах Анталья, Чанаккале, Стамбул, Караденіз Ереглі та Зонгулдак – 20%
Для регіонів, не перелічених в законі, цей відсоток становить 10%, а держава може регулювати ці ставки від 5% до 40%.
Спеціальний податок на викиди парникових газів із суден, які відвідують турецькі порти
Запроваджено спеціальний податок на парникові гази, які викидають пасажирські та вантажні судна, які відвідують турецькі порти. Визначення цього податку базується на підтверджених викидах парникових газів та поточній ціні на вуглець в Системі торгівлі викидами Європейського Союзу. Ця сума виплачується щорічно до кінця вересня наступного року, на підставі загальної суми за попередній рік.
Істотні поправки до Закону про захист життя та майна на морі
Зміни до цього закону внесені з метою посилення безпеки в турецьких водах. Кожне судно, яке проходить через турецькі води, повинне отримати дозвіл від органів Туреччини, який перевіряється адміністрацією порту. Крім того, «пристрої навігації та зв’язку» включені до обов’язкового обладнання. З цими поправками ще більше посилено заходи з безпеки на морі та плавучості судна.
Положення про спеціальні права запозичення
Ліміт для обов’язкового страхування від нещасного випадку не може бути меншим ніж 250 000 спеціальних прав запозичення на пасажира, якщо судно має ліцензію на міжнародні рейси, та 100 000 спеціальних прав запозичення на пасажира, якщо судно не має ліцензії на міжнародні рейси.
Поправки до Закону про Турецький міжнародний судновий реєстр для суден під прапором Туреччини
Зміни до цього закону передбачають нові матеріальні заохочення. Раніше всі власники суден та яхт, зареєстровані в Турецькому міжнародному судновому реєстрі, повинні були сплачувати збори. Нова поправка передбачає звільнення від сплати цих зборів. Екологічно чисті судна, за винятком тих, які працюють на зрідженому природному газі, будуть звільнені від реєстраційних зборів та сплачуватимуть лише 50% тоннажного збору. Ця постанова спрямована на збільшення кількості суден, зареєстрованих під прапором Туреччини, та сприяння екологічно чистій практиці у морській діяльності.
Автори:
Артур Ніцевич, партнер Interlegal
Мехмет Догу, партнер турецького офісу Interlegal