«Партнерство у юридичній фірмі — це можливість дати компанії додаткову цінність» – Карина Горова, партнерка Interlegal
15 Квітня, 2025
106

Партнерство у юридичній фірмі — вершина кар’єри чи лише новий старт? Карина Горова, яка у лютому цього року стала партнеркою Interlegal, має власну відповідь. Її шлях у компанії — це історія багаторічного розвитку, амбіцій і віри в команду. Про перспективи партнерства, принципи роботи з клієнтами, погляди на майбутнє компанії, а також тенденції і виклики юридичного ринку партнерка Interlegal розповіла в цьому інтерв’ю.
Що для вас особисто означає стати партнером Interlegal? Як змінилася ваша роль у команді після набуття цього статусу?
Для мене стати партнером фірми – це, з одного боку, здійснення мрії, а з іншого – цілком закономірний результат власного розвитку. Я доклала багато зусиль, щоб цього досягти, завжди прагнула робити більше та краще, ніж від мене вимагалося. Зараз, коли ця висота підкорена, мене, звісно, переповнюють емоції. Однак разом з тим я розумію, що попереду – нові вершини, ще більше відповідальності і праці. Посада партнера – це аж ніяк не про винагороду, не про спочинок на лаврах. Партнерство – це можливість дати компанії додаткову цінність, зробити її ще успішнішою.
Загалом моя ключова роль в команді не зміниться. Я залишаюсь керівником відділу, який спеціалізується на наданні юридичних послуг в сфері транспорту та морських перевезень, та менеджером комплексних проектів. Але тепер до цих функцій додалася реалізація суто стратегічних завдань із розвитку окремих практик та вдосконалення процесів у компанії.
Успішна кар’єра починається з любові до професії
Яким був ваш шлях у компанії?
Наше знайомство з компанією відбулося у далекому 2006 році. Вперше я прийшла в Interlegal студенткою в якості практикантки, а за рік, закінчивши навчання, приєдналася до команди вже як юрист. Тоді я навіть не уявляла, що з цією компанією та з людьми, які її очолюють, буде пов’язане усе моє подальше професійне життя.
За роки роботи я спробувала себе у багатьох напрямах. В різні часи позиціонувалася як процесуаліст, відточуючи майстерність представництва в судах та українських арбітражах, займалася корпоративними питаннями, ЗЕД, інвестиційними проектами. В якийсь момент в компанії почав стрімко розвиватись напрямок транспортного права, і я долучилася до супроводу спорів, консультування клієнтів зі сфери транспорту – експедиторів, перевізників, вантажовласників.
У 2013 році я зробила річну перерву та зосередилась на сім’ї. Пам’ятаю свої відчуття перед декретною відпусткою: здавалося, не існує питань, які були б мені не до снаги. До моєї думки прислухались, зі мною радились, мене переповнювали енергія та бажання працювати. Це був період мого розквіту як фахівця.
Попри це, досить довго я залишалася на позиції юриста, оскільки в компанії тоді не було ієрархії спеціалістів та поділу на окремі команди. Коли я повернулась до роботи у 2014-му, ця ситуація змінилася. У компанії розвивалися нові напрями практики, формувалися відділи, відкривалися можливості для кар’єрного зростання. У 2016 році я обійняла посаду старшого юриста, очолила відділ українського права та практику транспорту та логістики.
У лютому 2022 року, я, як і багато українців, вимушено покинула країну задля своєї безпеки та безпеки своєї сім’ї. Пам’ятаю, як болісно було думати, що, можливо, історія компанії на цьому добігає кінця, що наша чудова команда може розпастися. На щастя, війна не роз’єднала, а навпаки, згуртувала і загартувала Interlegal.
Я завжди розуміла свою відповідальність за збереження команди. Але саме у той час прийшло розуміння, що я готова і можу робити це не тільки як керівник відділу, але і як один з лідерів компанії. У тому ж 2022 році я отримала пропозицію стати асоційованою партнеркою, а у 2023-му, після певних трансформацій у фірмі, очолила відділ транспорту та морського права.
Протягом останніх двох років я сиділа за одним столом з партнерами, вивчала нюанси управління юридичною компанією, разом з ними приймала інколи складні рішення, і зрештою відчула повну готовність стати партнером.
Які фактори, на вашу думку, найбільш сприяли вашому професійному розвитку?
Головний «секрет», мабуть, у тому, що з самого початку я була закохана у свою професію, і лишаюсь так само закоханою і досі. Обрати вірний шлях – це половина успіху.
Інша половина – розуміти, що тільки ти відповідальний за свої результати, своє професійне зростання. Мене змалку привчали: щоб досягти чогось, треба докласти зусиль, інвестувати час у навчання і досвід. З перших днів у компанії я взяла собі за правило глибоко занурюватись у кожну задачу, опрацьовувати і вивчати будь-яке питання до найдрібніших деталей, не шкодуючи ні часу, ні сил. Адже справжнім експертом стаєш тоді, коли опановуєш найменші тонкощі професії. Таке ставлення до роботи приносить і впевненість у собі, і довіру колег та клієнтів.
Початок кар’єри в нашій професії – це завжди про інвестиції в майбутнє. Робити більше та краще, ніж від тебе очікують, вчитися у визнаних лідерів галузі – значить отримати великі результати в довгостроковій перспективі.
В Interlegal мені пощастило вчитися і працювати з професіоналами, які не просто ділилися досвідом, а підтримували й надихали власним прикладом. Усі вони — партнери, керівники проєктів, керівники відділів Interlegal, з якими я працювала, – привели мене туди, де я є зараз. Мої досягнення — це і їхні досягнення як наставників і менторів, і я завжди буду їм за це вдячна.
До речі, про досягнення. З 2024 року ви також є діючим арбітром Міжнародного комерційного арбітражного суду при ТПП України (МКАС). Що спонукало вас стати арбітром і як поєднуєте цю діяльність з основною роботою в Interlegal?
— Як у юриста, у мене великий досвід в сфері арбітражу і міжнародної торгівлі. За 17 років практики у цій галузі я почувалася настільки впевнено, що в якийсь момент мені навіть забракло професійних викликів. А арбітр – це розвиток в принципово іншій якості, хоча й у добре знайомому мені напрямку.
Спробувати себе в цій ролі я мріяла давно. Список арбітрів МКАС переглядають кожні п’ять років, тож цього разу вирішила скористатися нагодою. За рік з моменту призначення я розглянула чотири досить складні справи, і можу сказати, що це особливий рівень відповідальності. Арбітр повинен зберігати повну неупередженість, на відміну від адвоката, який звик захищати одну сторону.. Але я отримую величезне задоволення від самого процесу розгляду арбітражних справ: вивчення обставин, оцінки доказів і аргументації, проведення арбітражних слухань, підготовка рішень. Своєю першою справою у якості арбітра захопилася настільки, що сиділа над нею навіть вночі. Звісно, це додаткове навантаження, але водночас і можливість повернутися до глибокої аналітичної роботи, якої іноді не вистачає в управлінській діяльності.
Серед партнерів Interlegal наразі є два діючі арбітри. Хоча ця діяльність є абсолютно незалежною від роботи у компанії, нас всіляко підтримують на цьому шляху, адже наявність у команді фахових арбітрів лише зміцнює репутацію фірми. Досвід, якого я набуваю, розглядаючи спори як арбітр МКАС, потім допомагає нам вигравати найскладніші справи у інших арбітражних інституціях. Це вагомий плюс для наших клієнтів — вони знають, що можуть довіряти нам не лише як юристам, а й як незалежним експертам у вирішенні спорів.
Кожен кейс – знаковий: як формується експертиза
Як ви підходите до вирішення складних юридичних кейсів? Можете пригадати найзнаковіший для вас?
Я не можу виділити якийсь один кейс як знаковий. Кожен проєкт, над яким працюєш, вимагає максимум твоєї уваги і професіоналізму, приносить новий досвід. Кожен досвід формує тебе як професіонала.
Тут важливо пам’ятати: навіть якщо тобі, з твоїм досвідом, черговий кейс здається абсолютно пересічним, він знаковий і надважливий для твого клієнта. А тому повинен бути таким і для тебе.
Ставитись до кожного кейсу і до кожного клієнта як до найважливішого у твоїй кар’єрі – саме такого принципу ми дотримуємось в Interlegal.
Що стосується підходів до роботи над складними проєктами, то у нас в компанії є приказка: «Слона легше їсти по частинах». Навіть дуже складне завдання можна вирішити, якщо розбити його на етапи. Так само і з кейсами.
Будь який кейс – складний чи не дуже – починається з вірно виявленої мети клієнта. Чого саме він прагне досягти? Чи вірно формулює завдання, чи варто його скерувати, спираючись на наш досвід.
У роботі ми використовуємо проєктний підхід: кожен кейс — це окремий проект, який очолює проєктний менеджер. Він відповідає за стратегію, розподіл завдань між членами команди. Для кожної задачі визначаються строки виконання, «контрольні точки». Правильно сформована команда, чіткий розподіл ролей і завдань – запорука успіху у складних справах.
Успіх, що має опору: про підтримку, вибір і гармонію у житті
Ви не лише успішний фахівець, а й приклад для багатьох жінок, які прагнуть юридичної кар’єри. Як вам вдається знаходити баланс між роботою, професійною самореалізацією, і особистим життям?
Родина – моя найбільша підтримка. Вони завжди радіють моїм успіхам, дають сили і наснагу рухатись далі у будь-яких життєвих обставинах. Якби не розуміння та прийняття з їх боку, навряд чи мені вдалося б реалізуватись у кар’єрі.
Звісно, поєднувати ролі фахівця, колеги, керівника і водночас матері, дружини, доньки буває непросто. Багато разів я ловила себе на думці, як шкода завершувати робочий тиждень, коли лишається ще стільки цікавих справ, а в неділю ввечері вже жалкувала, що вільний час з родиною добігає кінця.
Для мене однаково важлива кожна з моїх ролей, і тому мені дуже імпонує запроваджена у компанії політики work&life blend, яка розмиває межу між роботою і особистим життям. Головний принцип – гнучкість графіку. Я можу працювати тоді, коли мені зручно, наприклад, почати рано вранці, завершити в обід, а потім знов повернутися до робочих питань ввечері. Можу перервати робочий час для особистих справ. Такий формат роботи дає можливість успішно поєднувати всі ролі, знайти гармонію між різними сферами життя.
Юридичний сервіс без компромісів: що стоїть за якістю послуг і довірою клієнтів
Як ви будуєте довгострокові відносини з клієнтами? Що допомагає завоювати їх довіру?
Професійність, відвертість, вміння розмовляти з клієнтом однією мовою, відчувати їх потреби. А особисто для мене найголовніше – щире ставлення. Можна підійти до справи формально, виконати домовленості, але насправді не допомогти. А можна проявити гнучкість і творчий підхід, доклавши усіх зусиль для досягнення цілі клієнта. На цьому шляху ви і ваш клієнт стаєте партнерами, союзниками, яких об’єднує спільна мета. Згодом це переростає у міцні професійні відносини, а інколи й у дружбу.
З вашого досвіду, чи змінюється підхід клієнтів до вибору юридичного партнера? Які критерії сервісу сьогодні стають ключовими і як юридичні фірми мають адаптуватися до цих змін?
Зараз клієнти більш вимогливі до юридичного сервісу та радників, і це стимулює нас постійно підвищувати рівень послуг. Співпрацюючи з багатьма іноземними юридичними компаніями, спостерігаючи за роботою представників контрагентів, можу відверто сказати: далеко не всі з них можуть похизуватись такими стандартами, якими керуємось ми у нашій щоденній діяльності.
Загалом, при виборі юридичного радника ключовими для наших клієнтів критеріями є професійність, якість роботи, швидкість (особливо в морському бізнесі) та доступність у будь-який час.
Як адаптуватись до зростаючих вимог? Слухати клієнта, розуміти його потреби і пристосовуватись до них. І завжди рівнятись на кращих у своїй справі.
Які саме практики та стандарти допомагають компанії підтримувати високий рівень послуг?
Власне, в Interlegal кожний бізнес-процес стандартизований і ретельно продуманий. Особливу увагу ми приділяємо процесу роботи над проєктами.
Серед ключових принципів – командна робота та правило «чотирьох очей»: жоден результат не вийде за стіни Interlegal без додаткової перевірки хоча б ще одним колегою. Дотримання строків, постійне інформування клієнтів, високі вимоги до письмових документів – усе це також невід’ємна частина нашого підходу. Стандартів і принципів багато, і ми постійно їх удосконалюємо.
Окремий фокус – підвищення експертизи молодих фахівців, їх розвиток та навчання. Ми поклали собі за правило надавати молодшим колегам обов’язковий зворотний зв’язок, щоб допомогти їм вдосконалювати навички, працювати над помилками. Адже саме вони – майбутнє компанії та згодом обличчя Interlegal.
Вірність основним практикам і відкритість до нового – наш курс на майбутнє
Які цілі, завдання ви ставите перед собою як партнерка компанії? На яких аспектах плануєте зосередитись у новій ролі?
Я спеціалізуюсь на транспортному праві та логістиці, разом з тим відповідаю за напрямок морського права – одну з ключових практик фірми. Сьогодні Interlegal має репутацію компанії номер один в морському праві серед юридичних фірм України, і, з огляду на географічне розташування, ця практика є і буде запотребованою у наших клієнтів.
Тож моя головна мета як партнерки – подальший розвиток практики шипінг, розширення команди, поглиблення експертизи та вдосконалення наших процесів для того, щоб нашим клієнтам було ще зручніше і приємніше працювати з нами.
Які питання зараз найбільш актуальні для клієнтів Interlegal? Чи змінилися загалом запити бізнесу за останні роки? Які тенденції ви спостерігаєте?
Юристи завжди виступають лакмусовим папірцем тих процесів, які відбуваються в країні та економіці. Змінюються тенденції на ринку – міняються і запити клієнтів. Ще кілька років тому ми спостерігали період розквіту, коли було багато запитів на юридичний супровід процесів генерації та розвитку бізнесу. Клієнти були зацікавлені в оптимізації своїх процесів, вдосконаленні внутрішніх документів, мінімізації можливих ризиків, навчанні своїх фахівців.
У 2022 році до нас почали звертатися з питаннями, пов’язаними із блокуванням суден та вантажів в чорноморських портах, відшкодуванням спричинених агресією збитків, збереженням та релокацією бізнесу.
Протягом 2022-2023 року було досить багато кейсів, пов’язаних із зіткненням суден, втратою вантажів, і як наслідок – застосуванням інструменту арешту суден для забезпечення вимог наших клієнтів чи навпаки, із врегулюванням та звільненням суден. Цю тенденцію зумовило закриття портів Великої Одеси та переміщення вантажопотоків до портів на Дунаї, чия інфраструктура була не готовою до такого напливу. Звідси і велика кількість морських інцидентів, які потребували втручання та врегулювання з боку юристів.
Зараз бізнес більш-менш пристосувався до нових реалій і ми потроху повертаємось до звичних для нас кейсів. Україна залишається потужною аграрною та морською країною, що обумовлює і характер запитів. Це юридичний супровід всіх тих, хто залучений в процеси торгівлі та транспортування товару по суші і морем. Наші клієнти – це сторони торговельних контрактів, перевізники, судновласники, контейнерні лінії, експедитори, агенти, термінали.
Найпопулярнішими залишаються питання, що випливають із торговельних контрактів та чартерів. Для досягнення мети клієнта ми аналізуємо, консультуємо, вступаємо в перемовини, коректуємо проформи, ведемо claims handling, арештовуємо та звільнюємо судна, супроводжуємо питання «загальної аварії» та захищаємо інтереси клієнтів в міжнародних арбітражах LMAA, GAFTA,FOSFA, LCIA, МКАС, МАК.
Окремий напрямок — підтримка компаній, що релокувалися за кордон. Завдяки роботі мережі іноземних офісів Interlegal ми залишаємося поряд із нашими клієнтами і забезпечуємо їм якісний юридичний супровід у 60+ юрисдикціях.
А у яких сферах ви бачите перспективи зростання для Interlegal на майбутнє?
Ми залишаємося вірними нашим основним практикам і продовжуємо розвиватись в тому, що в нас виходить найкраще – transport, shipping, international trade, corporate&taxes та yachting, але тримаючи курс на міжнародність.
Разом з тим ми стежимо за ринком, за тим, як змінюються потреби наших клієнтів, та відкриті для нового. В якості перспективного напрямку після завершення війни бачимо інфраструктурні проєкти, пов’язані з recovery та інвестуванням в Україну.
В цьому питанні ми не новачки – інвестиційні проєкти в колаборації з іноземними технічними консультантами завжди були окремим напрямком Interlegal. Вже зараз поглиблюємо свою експертизу в цій сфері і зосередимось на ній після перемоги.