Податкові перевірки в умовах воєнного стану
6 Серпня, 2024
4
З початку воєнного стану в Україні запровадили мораторій на податкові перевірки. Однак цей мораторій не стосувався камеральних, фактичних та окремі позапланових документальних перевірок (наприклад, за зверненням платника податку).
Нагадаємо, що камеральна перевірка являє собою перевірку податковим органом виключно податкових декларацій (розрахунків), Єдиного реєстру податкових накладних, Єдиного реєстру акцизних накладних та інших баз податкової. Вона здійснюється без обов’язкової участі платника податку та лише в приміщенні податкової. Для початку такої перевірки не потрібне рішення керівника податкової, направлення тощо.
Фактична перевірка – перевірка дотримання правил обігу готівки, здійснення розрахункових та касових операцій, оформлення трудових відносин, наявності ліценцій та свідоцтв, зокрема стосовно підакцизних товарів. Вона проводиться виключно за місцем фактичної діяльності платника податків або за місцезнаходженням його активів. Перевірка проводиться за наказом керівника податкового органу, але без попередження платника податку.
При документальній перевірці податківці перевіряють своєчасність, достовірність та повноту декларування та сплати усіх податків та зборів. Окрім цього, предметом цієї перевірки є дотримання платником податку вимог валютного законодавства та оформлення трудових відносин з найманими працівниками. На відміну від камеральної, в ході документальної перевірки контролюючий орган також аналізує первинну документацію, бухгалтерську та фінансову звітність, регістри тощо. Лише документальні перевірки можуть бути плановими або позаплановими. Позапланові проводяться за наказом керівника податкового органу за наявності відповідних підстав, а планові – виключно на підставі плану-графіку.
Як знайти себе у плані-графіку?
ДПС щорічно до 31 грудня публікує на власній офіційній сторінці план-графік на наступний рік. Цей план складається з двох розділів: перший – з переліком українських товариств та підприємств, а другий – з переліком фінансових установ та постійних представництв іноземних компаній. План-графік на 2024 рік можна знайти тут. Якщо до Вас наближається планова перевірка, рекомендуємо заздалегідь до неї підготуватися.
З 9 листопада 2023 року набрали чинності зміни до Податкового кодексу та цей мораторій було скасовано частково.
Що маємо на сьогодні?
На сьогодні податкові органи мають право проводити наступні перевірки:
- Камеральні перевірки без обмежень та виключень.
- Планові документальні перевірки українських компаній та постійних представництв нерезидентів, окрім декількох виключень нижче.
- Позапланові документальні перевірки з урахуванням виключення нижче.
- Фактичні перевірки, з урахуванням виключення нижче.
Мораторій продовжуватиме діяти щодо:
– документальних (планових та позапланових) перевірок платників єдиного податку І та ІІ груп – до 1 грудня 2024 року;
– документальних (планових та позапланових) перевірок платників податків з податковою адресою на тимчасово окупованій території та території активних/можливих бойових дій;
– фактичних перевірок за місцезнаходженням об’єктів оподаткування чи об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, які розташовані на тимчасово окупованих територіях України та територіях активних/можливих бойових дій (крім певних виключень).
Якщо хочете належним чином підготуватися до податкової перевірки та успішно її пройти, Interlegal підготували для вас декілька рекомендацій.
Базові рекомендації щодо підготовки до податкових перевірок
1. Перевірте свої українські компанії та постійні представництва своїх іноземних компаній в плані-графіку після його публікації.
2. Перевірте чи подані усі необхідні податкові декларації та фінансова звітність за попередні роки.
3. Перевірте наявність усіх первинних документів та їх відповідність проведеним господарським операціям.
4. Виявіть операції з високим ризиком.
5. Перевірте ризиковість потенційних контрагентів за допомогою відповідних онлайн-сервісів перевірки інформації про компанії.
6. Зверніть особливу увагу на операції з нерезидентами, за якими Ваше товариство виплачувало дохід нерезиденту та утримувало за нього податок на репатріацію.
Базові рекомендації Interlegal під час проведення податкових перевірок
1. Перевіряйте документи у податківців (направлення на перевірку, копію наказу про її проведення та посвідчення інспекторів).
2. Не надавайте податківцям документи, не пов’язані з предметом перевірки, та зайві документи, яких вони не запитували.
3. Документи в межах податкової перевірки направляйте цінним листом з описом вкладення або особисто з отриманням відмітки про їх отримання.
4. Важливим кроком для успішного оскарження результатів податкової перевірки є зазначення своїх зауважень, заперечень щодо неї в самому Акті перевірки.
5. Пам’ятайте, що результати перевірки можна оскаржити в адміністративному та/або судовому порядку.
Interlegal супроводжує своїх клієнтів в питаннях, пов’язаних з податковими перевірками. Ми пропонуємо нашим Клієнтам:
- Провести комплексний попередній податковий аудит української компанії або представництва нерезидента, виявити ризикові моменти та виробити можливі шляхи їх усунення;
- Юридичне супроводження на усіх етапах перевірки;
- Адміністративне та судове оскарження результатів перевірки;
Фахівці Interlegal допоможуть підготуватися до перевірки і комлексно супроводять Вас під час її проведення, задля уникнення потенційні зловживань та порушень з боку податківців, а також допоможуть оскаржити її результати. З професійним супроводом від Interlegal податкові перевірки вашої української компанії або іноземного представництва минатимуть швидко і непомітно, не відволікаючи вас від головних бізнес-задач.
Ознайомитися з іншими послугами нашої податкової практики.
За більш детальною інформацією звертайтеся до юриста Interlegal Дмитра Бондаря