Помилки яких варто уникати під час укладання CIF контрактів
15 Грудня, 2023
11
Як ми вже неодноразово писали, базис поставки CIF є одним із одинадцяти міжнародних торгових термінів (Інкотермс), створених Міжнародною торговою палатою у 1936 році. CIF розшифровується як «Вартість, страхування та фрахт». І означає, що продавець вважається таким, що виконав свої зобов’язання з постачання тоді, коли застрахований ним товар розміщений на борту зафрахтованного ним судна для доставки до порту призначення.
В торгових контрактах часто використовують цей базис поставки, тому ми час від часу уточнюємо перелік «больових точок» сторін, які варто враховувати під час укладання CIF контрактів.
Неправильно обраний транспорт
Правило поставки CIF розроблено для морських та річкових перевезень. Це означає, що застосування цього терміну з іншим транспортом (авто, жд, авіа) скоріш за все призведе до непорозумінь та потенційних спорів.
Момент переходу права власності
Як відомо, момент переходу права власності на товар не визначено в правилах Інкотермс. Цю умову контракту сторони повинні узгодити самостійно. При цьому далеко не завжди моменти переходу ризиків, виникнення зобов’язань з витрат та права власності збігаються. Важливо, щоб умови контракту купівлі-продажу, пов’язані з моментом зміни статусу товару, прав та обов’язків продавця та покупця, були прозорі для підрядників, залучених до організації транспортного процесу (агенти, експедитори, перевізник тощо). В іншому випадку, якщо з товаром трапиться щось непередбачуване, можуть виникнути суперечливі ситуації між сторонами як щодо самого товару, так і відносно витрат, пов’язаних з перевезенням.
Виникнення спорів із судновласниками щодо демереджу
При торгівлі за умовами FOB питання морського демереджу іноді можуть стосуватися продавця в порту відвантаження, і тільки як свого роду “регрес” від покупця як фрахтувальника судна. У цьому випадку питання нарахування демереджу регулюються положеннями угоди купівлі-продажу. При поставках за умовами CIF врегулювання відносин із судновласником як в порту відвантаження, так і в порту вивантаження є безпосереднім обов’язком продавця-експортера як сторони у договорі морського перевезення. Додатково, дуже важливо узгодити демередж в договорі перевезення та демередж в угоді купівлі-продажу.
Контроль вантажу (кількість та якість)
Покупець має можливість додатково контролювати якість та кількість вантажів порту вивантаження, що може значно ускладнити завершення контракту. Найчастіше при торгівлі на умовах CIF остаточну вагу товару визначають в порту вивантаження, і цей показник може значно відрізнятися від початкової ваги в порту завантаження. Методи зважування у порту завантаження та вивантаження потрібно узгоджувати між собою. У разі ж відхилень у показниках якості від контрактних покупці можуть зайняти непримирену позицію у питаннях надання їм знижки та фактично шантажувати продавця відмовою від прийняття товару і т. д. Питання «фінальності» та методів визначення якості потрібно дуже ретельно виписувати в контракті.
Відсутність інформації
Незнання та неможливість оперативно реагувати на особливості місцевого законодавства у країні призначення товару часто призводять до зриву угоди або претензій з боку як покупця, так і власника судна (арешт вантажу і/або судна в порту тощо). Якщо експортер не має філії чи представництва в країні призначення товару, він повністю залежить від добросовісності контрагентів. Якщо йдеться про країни з високим рівнем корупційних та інших ризиків, виконання контракту може перетворитися на жах. Важливою умовою при торгівлі на умовах CIF є знання як нюансів місцевого законодавства країни, куди доставляється товар, так і розуміння тонкощів культури і традицій місцевого бізнесу.
Фрахт
У зв’язку з високою волатильністю ринку фрахту буває непросто передбачити ставку фрахту та врахувати її в необхідному обсязі у вартості товару на умовах CIF. Також при експорті з України, особливо в піковий сезон, а тепер ще з урахуванням військових реалій, іноді важко просто знайти судно необхідного тоннажу з відповідною специфікацією.
Страхові випадки
Страхові випадки, що стосуються пошкодження вантажу, як правило, не викликають питань. Однак у випадку морських інцидентів (загальна аварія, зіткнення суден та ін.) професіоналізм, оперативність та рейтинг страховика, а також швидке підключення юристів можуть мати вирішальне значення для зменшення збитків сторін. Часто економія на страхуванні та юридичних послугах призводить до збитків, що співвідносні з ціною контракту.
При укладанні контрактів на умовах CIF в майбутньому радимо вам дуже уважно обмірковувати зазначені вище «больові точки», адже вони найчастіше стають причиною великих збитків. Якщо сумніваєтесь – вам готова допомогти команда професіоналів Interlegal.