Safe Port Warranty та розподіл воєнних ризиків за версією LMAA
28 Листопада, 2024
93
У сучасних умовах війни в Україні порти Ізмаїл та Рені продовжують відігравати ключову роль у забезпеченні експорту зерна, незважаючи на загрозу ракетних атак. Однак зростання військових ризиків викликає все більше спорів між судновласниками та фрахтувальниками щодо виконання зобов’язань за чартерними договорами.
Нещодавно ми отримали арбітражне рішення LMAA стосовно одного з наших останніх кейсів та на прикладі нього хочемо продемонструвати, як арбітри оцінюють військові ризики, зокрема небезпечність портів Рені та Ізмаїл, і як ці ризики впливають на рішення сторін у контексті війни в Україні.
Коротко про кейс: судно було зафрахтовано для перевезення кукурудзи навалом з порту Ізмаїл або Рені (за вибором фрахтувальника) до порту на східному узбережжі Італії. Проте через різке зростання небезпеки в українських портах Судновласник відмовився виконувати рейс, а Фрахтувальник вимагав відшкодування збитків, посилаючись на порушення договору фрахтування. Рекап інкорпорував проформу BIMCO Synacomex 2000, а до воєнних ризиків застосовувалася клоза Voywar 1993, застосовне право – англійське.
Ескалація ризику (Escalation of Risk)
Одне із ключових питань у цій справі – чи збільшився ризик для суден, які прямують до українських портів Рені та Ізмаїл, між моментом укладення чартеру (початок липня 2023 р.) та моментом відмови власників судна від виконання зобов’язань (кінець липня 2023 р.).
Фрахтувальники стверджували, що на момент укладення чартеру військова ситуація в Україні була відома, і судновласники усвідомлювали ризики. Однак судновласники заявляли, що ситуація змінилася після виходу Росії з Чорноморської зернової ініціативи 17 липня 2023 року. Ракетні удари по портах Рені та Ізмаїл значно збільшилися, незважаючи на те, що ці порти не були безпосередньо захищені ініціативою.
Арбітри дійшли висновку, що після 17 липня 2023 року ситуація справді змінилася: події, які відбулися після виходу РФ із зернової ініціативи, збільшили ймовірність атак на ці порти, зробивши їх потенційно надто небезпечними для розумного судновласника (про що свідчать ракетні обстріли Рені від 23 липня). Таким чином, рішення Судновласників уникати цих портів було виправданим з огляду на підвищений ризик.
Прийняття ризику (Assumption of Risk)
Відповідно до умов договору фрахтування Судновласники несуть відповідальність за додаткові витрати на страхування від воєнних ризиків, що означало прийняття їх. Однак арбітри визначили, що Судновласники лише припускали рівень ризику, який був присутній на момент підписання чартерної угоди.
З огляду на те, що ракетні обстріли українських портів Рені та Ізмаїл почалися після 17 липня, арбітри дійшли висновку, що Судновласники не прийняли підвищені ризики до моменту розірвання чартеру. Рішення Судновласників дочекатися підтвердження маршруту судна перед придбанням додаткового страхування від воєнних ризиків було визнано розумним, і арбітри постановили, що їхня відмова виконувати накази Фрахтувальників була виправданою, відхиливши додатково заяву Фрахтувальників щодо передбачуваного порушення (anticipatory breach).
Вияв розсудливості (Exercise of Discretion)
Спір, зокрема, зосередився на тому, чи діяли Судновласники розумно та добросовісно, коли на свій розсуд не здійснили рейс до портів Рені та Ізмаїл через підвищені воєнні ризики. Фрахтувальники стверджували, що рішення Судновласників було свавільним і вмотивованим зростанням вартості страхування, а не справжніми занепокоєннями щодо безпеки. Однак трибунал встановив, що відповідним критерієм розсудливості є те, чи Судновласники діяли чесно та розумно, а не лише те, що інші розумні власники могли вибрати інакше.
Арбітри визнали, що ескалація ризиків в Україні, включно з прямими ракетними атаками на відповідні порти, є підставою, з якої розумний судновласник міг прийняти рішення не продовжувати. Крім того, запити Судновласників до місцевих агентів і докази від капітана порту підтвердили, що подальші консультації не змінили б їхню оцінку ризику, підтверджуючи їхнє рішення як об’єктивно розумне.
Фрахтувальники також стверджували, що їм слід було дозволити призначити альтернативний порт завантаження, але трибунал визнав, що чартер не надавав цього права за цих обставин. Як наслідок, повідомлення Судновласників про скасування було визнано справжнім виявом розсудливості, що відповідає умовам чартеру.
Гарантія безпечності порту (Safe Port Warranty)
Також слід зазначити, що під час вирішення спору розглядалося питання щодо номінації фрахтувальником безпечного порту.
Фрахтувальники стверджували, що на момент відмови Судновласників виконувати чартер порти Рені та Ізмаїл залишалися безпечними. Для підтримки своїх позицій вони наводили свідчення капітана порту, який підтверджував, що порти були захищені навіть під час атак. Додатково підкреслювали, що російські удари не мали систематичного характеру та не створювали постійної загрози для суден.
На противагу цьому відповідачі зазначили, що після 23 липня 2023 року безпека портів була істотно знижена через регулярні атаки. Вони стверджували, що гарантії безпеки були порушені, на підставі чого Судновласники мали право відмовитися від виконання зобов’язань за чартером.
Арбітри відзначили, що атаки на порти після 23 липня стали регулярними, що суттєво змінило характер ризиків, пов’язаних із заходом суден у ці порти. Тож Судновласники все ж діяли в межах належної розумності, коли вирішили не направляти судно до портів через відсутність гарантій безпеки.
Висновки:
З огляду на вищенаведене, під час вирішення питання стосовно небезпечності портів Рені та Ізмаїл в умовах війни в Україні та розподілу воєнних ризиків між сторонами трибунал визнав, що:
- Розумний судновласник міг дійти висновку про підвищення рівня ризику, пов’язаного з портами Рені та Ізмаїл у період між припиненням зернової ініціативи до найближчих ракетних ударів по цим портам;
- Судновласники лише припустили рівень ризику, який існував на момент 17 липня 2023 року, і, отже, мали право відмовитися від заходу в номіновані порти навантаження через підвищений рівень ризику 23 липня 2023 року;
- Власники скористалися цим правом на власний розсуд належним чином.