Що робити власнику яхти при настанні страхового випадку?
14 Листопада, 2024
8
Щорічно яхтова індустрія стикається з серйозними інцидентами, які включають у себе як пожежі, так і зіткнення чи затоплення яхт.
На превеликий жаль, 2024 рік не став виключенням і ми бачимо численні звіти про такі інциденти, як трагічна загибель людей на борту 55,9-метрової вітрильної яхти Perini Navi Bayesian (детальніше – Investigation continues into the 56m Bayesian yacht sinking in Palermo, Italy), посадка на мілину 37,3-метрової моторної яхти Sanlorenzo LoveBug (детальніше – 37m Sanlorenzo motor yacht LoveBug deliberately run aground in Chesapeake Bay, USA), затоплення 46,57-метрової супер’яхти Admiral Ethos (детальніше – Video: 47m Admiral yacht Ethos taking on water in Greece).
За довгі роки нашої яхтової практики ми бачили багато неприємних випадків, які суттєво ускладнювали життя власникам яхт. Страхування є одним із способів значно зменшити збитки, пов’язані з морськими ризиками. У середземноморському регіоні найчастіше поліс страхування яхт діє на підставі англійських правил страхування Institute Yacht Clauses Cl.328 (детальніше про страхування яхт по-англійські читайте тут – https://interlegal.com.ua/strahuvannya-yaht-po-anglijski/). Незалежно від того, де саме знаходиться Ваша яхта – у морі, пришвартована чи на суші для сезонного зберігання чи технічного обслуговування, – вона потребує оформлення страхового покриття. Оскільки пригода, яка може призвести до виникнення страхового випадку, може статися не лише під час плавання, а і під час стоянки біля причалу чи зберігання на суші.
Для оперативного реагування страховики розробляють спеціальні пам’ятки з алгоритмом дій при настанні страхового випадку, і в залежності від страхової компанії ці пам’ятки можуть трохи відрізнятись. Завжди дійте згідно з наданою Вам пам’яткою, а ми рекомендуємо акцентувати увагу на таких діях:
- Звичайно, першою дією має бути термінове повідомлення страховика про будь-яку подію, яка може спричинити виникнення страхового випадку (п.13.1 правил страхування Institute Yacht Clauses Cl.328). Повідомлення про інцидент як тільки він відбувається є обов’язком, який відповідає належній практиці мореплавання. Таке повідомлення має містити основну інформацію про пригоду: дату, час, місце, відомості про яхту, опис подій, оформлених у звіт з детальним викладенням обставин. Також рекомендуємо зробити фото, відео, взяти показання свідків (якщо такі були) і надати цей звіт страховику.
- Після того як всі матеріали зібрані і страховик повідомлений, страховик призначає сюрвеєра, який проводить огляд яхти, визначає ступінь та причини завданих збитків, видає звіт про проведення огляду та надає експертний висновок про перспективи проведення ремонтних робіт.
- Наступним кроком буде здійснення розумного вибору підрядника щодо ремонтних робіт, оскільки, відповідно до п.13.4 правил страхування Institute Yacht Clauses Cl.328, страховик може вимагати проведення тендеру на ремонт яхти або самостійно організовувати їх. Завжди повинен бути вибір варіантів ремонтних робіт, щоб можна було порівняти доступні на ринку ціни, а також прийняти виважене рішення щодо вибору постачальника ремонтних послуг.
- І врешті-решт власник має вжити розумних заходів щодо запобігання або мінімізації збитків (п.15.1 правил страхування Institute Yacht Clauses Cl.328).
Існує два випадки, коли такі заходи є особливо важливими:
- У разі виникнення ризику страхувальник повинен вжити відповідних заходів, спрямованих на мінімізацію зазнаних збитків.
- Обираючи підрядника для проведення ремонту, власник яхти повинен уникати варіантів із завищеними цінами та бути завбачливим у визначенні балансу розумної ціни та якості.
Обов’язок мінімізувати збитки не обмежує права власника яхти на остаточний вибір постачальників ремонтних робіт. Однак при відшкодуванні збитків може враховуватись лише розумне рішення щодо ремонтних робіт.
Команда яхтової практики Interlegal завжди готова допомогти вам з усіма яхтовими питаннями, включно зі страховими випадками.
Попутного вітру і сім футів під кілем!