Українська економіка під час війни. Що далі?

17 Серпня, 2022

8

Українська економіка під час війни. Що далі?

Нам усім спільними зусиллями дуже важливо зберегти макроекономічну стабільність, щоб ми змогли виграти цю війну.

Економіка України зазнає колосальних збитків від російської збройної агресії, й наразі ці втрати оцінити важко, адже війна триває. Однак, усі ми розуміємо, що битви виграє армія, а війну – економіка. Тож, 4 серпня 2022 року під час онлайн-дискусії «Українська економіка під час війни. Що далі?», організованої Південноукраїнським офісом Європейської Бізнес Асоціації, запрошені експерти та гостьові спікери проаналізували стан економіки нашої держави, а також зробили свої прогнози щодо подальшого стану бізнес-клімату. Модерували дискусію Артур Ніцевич, Голова Правничого комітету Південноукраїнського офісу ЕВА, Партнер Interlegal та Микола Мельников, Партнер Interlegal.

Україна — дуже великий гравець на світовому продовольчому ринку. До війни ми експортували понад 15% від світового продовольства кукурудзи та близько 10% зернових. Тобто ми були в одному та іншому сегменті одним із найбільших світових експортерів. Однак, зараз український продовольчий ринок знаходиться у кризовому стані через дію багатьох факторів, які поступово діяли вже протягом достатньо довгого періоду. По-перше, минулі роки були достатньо несприятливі погодні умови для світового врожаю с/г продукції (і ми в Україні цього не відчули тому що у минулому році мали рекордний врожай). По-друге, зростання цін на енергоносії, в першу чергу на газ, які збільшили ціни на добрива. А добрива, це звичайно, важливий компонент собівартості зерна та інших с/г продуктів. По-третє, саме вторгнення росії в Україну та початок війни  теж суттєво вплинуло на світовий продовольчий ринок. Адже багато компаній не захотіли співпрацювати з країною-агресором. По-четверте, звичайно, відсутність експорту зерна із України, також підштовхнуло на зміну цін на продовольство у світі. А за цінами на зерно почали зростати ціни на м’ясо та інші продовольчі товари. Також був ще один фактор, який суттєво вплинув на економіку, та він буде ще мати довготривалий ефект на ринок продовольства. Йдеться про передумову внутрішнього споживання у Китаї. Там все більше людей споживають протеїн і перелаштовуються саме на яловичину. І це своєю чергою збільшує потребу не тільки у м’ясі, але і в зерні, який є кормом для худоби. Усі ці фактори загалом призвели до того, що ціни на продовольство у світі за останні два роки зросли на 60%. Це агрегований індекс який розраховує FAO — Продовольча та сільськогосподарська організація ООН. І у цьому контексті цікавим є власне їхній аналіз, що зараз рівень цін на продовольство у світі він є найвищим за останні десятиріччя. І він є більшим за ті рівні, коли були соціальні негаразди (наприклад «Арабська весна»).

Розпочав дискусію Сергій Ніколайчук, Заступник Голови НБУ, який поділився, як працює монетарна та валютна система в умовах війни та про перспективи української економіки.

Дії НБУ на початку війни спрямовувалися насамперед на підтримання стабільності банківської системи та безперебійності платежів. Це було необхідно для адаптації економіки, бізнесу, населення до нових умов. З цією метою Національний банк зафіксував офіційний курс, ввів валютні обмеження, «заморозив» облікову ставку на рівні 10% та запровадив додаткові інструменти для підтримки ліквідності банківської системи. Завдяки цим крокам на початку війни, а також значному запасу міцності фінансова система гідно пройшла випробовування цими надзвичайно складними умовами.

Поступово бізнес та населення почали пристосовуватися до поточних умов і все більше значення в їх поведінці почала відігравати ринкова логіка ухвалення рішень. За таких умов збереження низької вартості гривневих залучень при значній інфляції створювало значний тиск на валютному ринку. Щоб протидіяти цьому НБУ адаптував свої інструменти до нової реальності.

Пан Ніколайчук нагадав, що у червні НБУ підвищив облікову ставку до 25%. Це досить різкий крок, але необхідний, щоб збільшити привабливість гривневих активів, зменшити тиск на валютному ринку та на міжнародні резерви. Він також розповів, що 28 липня НБУ вперше з початку війни оприлюднив свій Інфляційний звіт з макроекономічним прогнозом, пропустивши вперше за сім років публікацію звіту у квітні 2022 року з огляду на значну невизначеність. Її рівень і зараз залишається надзвичайно високим, однак, якщо порівнювати із ситуацією, яка була у квітні, то прогнози вже можна робити з достатнім рівнем надійності.  

«Наш базовий сценарій, по-суті, є програмним, оскільки він передбачає ефекти від виконання низки необхідних заходів у сфері реалізації економічної політики. Ми в цей сценарій також закладали повноцінне відновлення роботи чорноморських портів України з початку 2023 року та досить суттєве зниження безпекових ризиків завдяки успішним діям української армії. Зрозуміло, що порівняно з довоєнним рівнем ризики залишатимуться досить високими», – зазначив пан Ніколайчук.

За реалізації цих припущень, інфляція, за прогнозами НБУ, у цьому році прискориться трохи вище 30%, а в наступному році знизиться близько до 20% та у 2024 році – до однознакового рівня. Повернення інфляції до цілі 5% очікується лише у 2025 році. Таке помірне зниження інфляції у наступних роках пов’язане з необхідністю корекції урядом низки адміністративних тарифів до ринкових рівнів, ураховуючи значну вартість енергоносіїв на світових ринках.

Прогноз НБУ також передбачає повільне відновлення економіки з поточних рівнів. «Загалом ми очікуємо, що за цей рік ВВП України скоротиться на третину і лише частково нівелює ці втрати протягом 2023-2024 років. Зрозуміло, що такі втрати цього року зумовлені ефектами війни: прямими втратами інфраструктури, руйнуванням підприємств, блокуванням морських портів, низьким попитом у більшості секторів, значною міграцією, суттєвою втратою людського потенціалу. Очікуємо, що вплив цих факторів буде досить вагомими до кінця цього року і відновлення у наступні роки буде зумовлюватися насамперед зниженням безпекових ризиків. Водночас, враховуючи значні втрати виробничого та людського потенціалу та все ще високі безпекові ризики – темпи відновлення у 2023-2024 роках становитимуть близько 5-6% на рік», – розповів пан Ніколайчук.

Він уточнив, що базовий прогноз НБУ має певні «upside» ризики, тобто ті ризики, реалізація яких призведе до ліпшого розвитку макроекономічних показників, ніж очікує НБУ. Прогноз, зокрема не враховував відкриття українських портів у цьому році, а також реалізація «Плану Маршалла» тобто надходження досить значних обсягів міжнародної допомоги як від офіційних кредиторів, так і приплив приватного капіталу.

«Наш базовий прогноз з одного боку закладає досить оптимістичні припущення щодо безпекових ризиків та запровадження заходів економічної політики. Але все ж таки сподіваємося, що реалізовуватимуться насамперед позитивні ризики, пов’язані з міжнародною допомогою, і з відновленням функціонування морських портів та іншої інфраструктури», —  зауважив пан Ніколайчук.

У контексті початку експорту зерна з портів України пан Мельников висловив свої побоювання, чи усі гроші підуть до України. Адже є вірогідність, що більша частина цього зерна вже продана і належить іноземним трейдерам. Тут пан Ніколайчук прокоментував, що якщо обсяги експорту зерна будуть розширені за рахунок нормального функціонування Чорноморських портів, ефекти будуть досить вагомими і позитивними у поточних умовах. «В будь-якому разі за умови налагодженої роботи портів українська економіка отримає додатковий ресурс. Це також вивільнить елеватори, що дасть змогу зібрати новий врожай в більших обсягах і нормально провести посівну у наступному році. У цьому питанні є багато аспектів і вони досить позитивні», – підкреслив Сергій Ніколайчук.

Далі Світлана Михайловська, Заступник директора з представництва інтересів компаній-членів ЕВА, розповіла про зміни у динаміці можливостей бізнесу та інвестицій та пошук потенційних партнерів, як в Україні так і за її межами у рамках Комітету відновлення України ЕВА та Комітету безпеки та захисту бізнесу ЕВА.

«Сьогодні дуже важко говорити про інвестиції. За різними оцінками експертів ризики інвестицій сягають 40%. Тому говорити про інвестиції та їхнє пряме залучення за відсутності страхування військових ризиків та відсутності певних гарантій неможливо. Тим не менш, ми над цим працюємо, у Комітеті відновлення України, та у всій Асоціації налаштовуємо зовнішню комунікацію, відновлення В2В matching але уже з іноземними компаніями-партнерами. Досить класно бізнес себе проявив і це показала наша платформа EBA Second Bank Chance, яку ми запровадили до повномасштабного вторгнення рф, яку ми запровадили для впровадження ідей сталого розвитку. Вона була повністю переформатована у формат підтримки армії, тероборони, волонтерів, бізнесу, В2В. Це дійсно надзвичайно важливо те, що ми змогли зробити це в рамках Асоціації, всередині країни, залучаючи зовнішніх партнерів. Нам важливо відбудовувати цей вектор. Ми уже провели декілька зустрічей з Посольствами, пануємо активізувати цю роботу вже восени, залучаючи бізнес-асоціації з країн Європи і налагоджуючи контакти. Ми бачимо в цьому великий потенціал для відбудови і налагодження бізнес-зв’язків. Так, бізнес активно підтримує нашу армію і бюджет України. Одним із поштовхів такого відновлення стало скасування обмежень щодо критичного імпорту. Однак одним із ризиків, з іншого боку, ми вбачаємо розмови про потенційне запровадження 10% збору на імпорт. Ми розуміємо для чого це робиться і побоювання щодо відтоку валюти є аргументованими. Разом з тим ми отримуємо досить багато негативних звернень щодо ідей запровадження додаткового імпортного збору. Адже бізнес тільки-тільки почав в цьому русі відновлюватися і це може стати дійсно досить болючим сигналом. І сьогодні ми говорили зокрема про це на зустрічі з паном Гетманцевим та з представниками Національної ради з відновлення України. Зі свого боку ми пропонуємо органам влади продовжувати активну Співпраця Мінфіну, НБУ, Офісу президента надзвичайно важлива і потрібно думати про більшу гнучкі запобіжники тих ризиків, які вони вбачають за необхідне вирішити цим додатковим імпортним збором. Тому не можна «затягувати ремені» ще більше. Тому дерегуляція, прогнозована і розумна фіскальна політика — досить важливі для стабільності і відбудови бізнес-процесів. Серед головних ризиків, які ми вбачаємо сьогодні — це прийняття будь-яких популістських рішень, адже наступні роки у нас будуть передвиборчі. І ми закликаємо органи влади і працюємо для бізнесу, який продовжує працювати, забезпечувати робочі місця і платити податки», — зауважила пані Михайловська.

Ще один напрямок, над яким працює ЕВА — це повне перезавантаження трудових відносин. Адже сьогодні це є дуже сенситивна тема, через те, що кадровий ресурс бізнесу суттєво обмежений. Разом з тим бізнес стикається з питанням мобілізації, яке постане ще гостріше вже у вересні, адже певне бронювання працівників, здійснене навесні цього року, закінчується і восени розпочнеться нова хвиля бронювання. Асоціація вже неодноразово стикалися з великою кількістю запитів від компаній щодо відсутності єдиної уніфікованої, чіткої процедури, адже кожне відомство трактувало її по-різному. Тож активна робота Асоціації ведеться і в цьому напрямку також.

Про ситуацію на світових ринках із продовольством та тенденції на валютному ринку розповіла Олена Білан, Головний економіст, Директорка аналітичного департаменту «Dragon Capital».  

Пані Білан зазначила, що ситуація суттєво покращилась після того, як НБУ послабив офіційний курс та зафіксував його на новому рівні, а Уряд разом з Парламентом відновили оподаткування імпорту. Найважливіше завдання для всіх органів влади під час війни – зберегти макроекономічну і фінансову стабільність. Тому введення додаткового імпортного збору, який зараз обговорюється, навряд чи можна буде уникнути, незважаючи на певний негатив для бізнесу. «Бізнес стоїть перед вибором  — удорожчання імпорту на 10%  зараз, чи на ще одна девальвація на 20% або більше в майбутньому»,  —  підкреслила пані Білан. 

«Зростання світових цін на продовольство — це не тільки проблема голоду в окремих країнах. Це й проблема геополітична, тому що суттєво зростає ризик соціальних протестів, зміни влади, локальних конфліктів. В цьому контексті угода щодо відновлення експорту зерна з України має позитивні наслідки для імпортерів зерна, світової економіки і також для економіки України. За умови, що потужності портів «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний», які були зафіксовані в угоді, будуть використані принаймні на довоєнному рівні, експорт зерна може більше ніж подвоїтись порівняно з поточними  обсягами перевалки наземними шляхами, сягнувши майже  5Мт на місяць – близько до довоєнного рівня. Це дозволить збільшити експортну виручку на 800 млн. дол на місяць або на 25% порівняно з поточним обсягом, що позитивно вплине на валютний ринок та знизить тиск на резерви НБУ. Хоча поступово позитивний ефект буде нівелюватись збільшенням імпорту.

Інший важливий фактор для економіки – врожай наступного року. Тривалий експорт портами допоможе розвантажити елеватори для зберігання зерна від майбутнього врожаю. Це разом із збільшенням доходів від експорту дозолить аграріям розширити посівні площі за рахунок північних регіонів, які були заміновані під час посівної цього року. Таким чином врожай зернових наступного року може зрости 15%. Для порівняння, до розблокування портів ми очікували зниження врожаю на 10% р/р, через брак коштів на посівну та потужностей для зберігання.

Таким чином, за умови безперебійного виконання угоди, ми оцінюємо її загальний влив на зростання економіки на рівні 5,0 відсоткових пунктів. При цьому очікуємо прискорення інфляції на 3% відсоткових пунктів, адже пожвавлення експорту зерна сприятиме відновленню внутрішніх цін, що з часом  відобразиться на цінах на борошно та хліб. При цьому ризики виконання угоди залишаються високими, адже вона діє 120 днів з можливістю пролонгації, на що росія може не дати згоди.  Також можуть бути затримки кораблів при інспекції чи порушення гарантій безпеки».

Тут пан Ніцевич додав, що ситуація на ринку продовольства, як і енергоресурсів дуже залежна від логістики. Ситуація з портами показала ризики, які були «майже неочікувані». Тож виникло запитання: які зміни в нових обставинах слід очікувати в політиці світових інвесторів в транспортну галузь? У цьому контексті пані Білан зазначила, що в Україні інвестиції залишаються ризикованими і поки не буде страхування воєнних ризиків або суттєвого покращення безпекової ситуації в економіку навряд чи будуть інвестувати. Пан Ніцевич додав, що треба дивитись що роблять світові лідери інвестуючи в логістику та робити те ж саме. Україна заручник ситуації з війною, але це не унікальний випадок в історії. Своєю чергою, пан Мельников зауважив, що війна завершиться перемогою України але по різному ми уявляємо як це буде. Адже, наприклад, перемога може трактуватись з точки зору логістичної галузі як безпечне та безперебійне судноплавство у всій акваторії Чорного моря та погодився, що глобальна безпека по всій Україні буде індикатором для початку відновлення в Україні. Пані Білан додала, що для економіки зараз найбільший ризик пов’язаний з війною — це ризик ракетних атак, які можуть бути у будь-якому місці країни. Це може бути перепоною для поновлення інвестиційної діяльності, повернення наших дітей з інших країн. Якщо ми зможемо зменшити ці ризики до мінімуму або за допомогою наших партнерів посилити протиракетну оборону, для економіки це вже буде частковою перемогою.

Своєю чергою Сергій Якубовський, Економіст, доктор економічних наук, професор ОНУ ім. І.І. Мечникова зосередився переважно на економіці Півдня України та Одещини зокрема.

Так, за словами пана Якубовського, рівень безробіття на Одещині з січня по липень збільшився в Одесі на 88%. Якщо говорити про Україну в цілому — безробіття зросло на 83%. Тож в Одесі воно навіть більше на 5% ніж в середньому по Україні. Щодо соціально-економічних наслідків війни для Одеського регіону  по окремим видам товарів бачимо що значно зросли ціни (овочі +85%, паливо та мастила +57%, фрукти +52%, каналізація +27%, транспорт +26%, риба +25%, макаронні вироби +22%). І це теж впливає на розвиток економіки та добробут населення Одещини.  Щодо експорту та імпорту Одеського регіону до липня, динаміка була погана до липня поки не почав працювати зерновий коридор, тож зараз ситуація має шанс налагодитись. Якщо все буде в цьому напрямку розвиватись, це покращить ситуацію з імпортом та експортом у Одеському регіоні. Але, що цікаво, у нашого регіону, навіть з урахуванням блокування портів, додатне торгівельне сальдо. Адже за перші 5 місяців ми експортували більше ніж імпортували. У січні та лютому на 225% експорт регіону збільшився. Щодо імпорту на початку року він зростав, але потім відбулось суттєве падіння на 72% у порівнянні с травнем 2021 року.

Серед пропозицій спікера щодо подальших дій бізнесу та суспільства Одещини в умовах війни можливими сценаріями, на думку пана Якубовського, можуть бути: підготовка інвестиційних проєктів для Одеського регіону та звернення до міжнародних економічних організацій щодо їх прямої підтримки, пропозиції щодо врегулювання виїзду військовозобов’язаних за кордон, зокрема моряків, пропозиції щодо розширення діяльності рекреаційного бізнесу на узбережжі Одещини, продовження співпраці з європейськими партнерами та налагодження нових зв’язків з компаніями Туреччини, Ізраїлю та Китаю тощо.

Пан Якубовський прокоментував дії органів влади Украйни під час війни, зокрема з приводу повернення з 1 липня більшості тарифів на імпорт, обмеження на торгівельну та рекреаційну діяльність, непрозорий перерозподіл через уряд всієї фінансової допомоги та зовнішніх кредитів, обмеженість інформації, закриття багатьох інформагенцій, несприятливі умови вступу до ВНЗ (особливо для біженців поза України), відсутність прозорої системи, регулювання перетину кордону для військовозобов’язаних, що з одного боку зменшую трудову мобільність, з іншого — стимулює шалену корупцію. Так, на його погляд, перші три дні були найбільш ефективними. Але потім ситуація змінилась. «Ми маємо обговорювати якою може бути перемога. Ми маємо глибше розглядати можливу перемогу. Керівництво України обговорює «В’єтнамській сценарій», тобто сценарій абсолютної перемоги. Другий сценарій, який обговорюється «Корейський» сценарій», оскільки багато хто в Європі вважає що не буде миру і війни але буде якась угода. Ще може «Грузинський» сценарій; «Придністровський» сценарій. І найголовніше ми маємо обговорювати усі ці сценарії, а не тільки повну перемогу. Можна економічний потенціал відбудувати дуже швидко, якщо війна закінчиться, але якщо вона буде довго тривати нажаль декілька млн українців залишиться в Європі і ми їх втратимо. Тим паче Європейці роблять усе можливе, щоб втримати їх там», — зауважив пан Якубовський.

Європейська Бізнес Асоціація вдячна усім експертам за продуктивну дискусію та обмін релевантною інформацією, досвідом та експертизою.

Ми переможемо! Слава Україні!

Автор
Щоб постійно отримувати важливу інформацію, а головне швидко - підписуйтеся на новини з сайту
Підпишіться на новини

Публікації з цієї категорії

Цей запис не має тегів.

Інші публікації

Як зібрати команду мрії і разом дійти до вершини: кейс від Interlegal

13 Лютого, 2025

0.058k

Ship arrest and Decarbonization: is the 1952 Brussels Convention still actual?

10 Лютого, 2025

0.016k

Морське право

АРЕШТИ СУДЕН – STRANGER THINGS ПО-УКРАЇНСЬКИ

26 Грудня, 2024

0.284k

INTERLEGAL SHIPPING DIGEST Q4

20 Грудня, 2024

0.054k

Дія правил КІК в Україні: перші підсумки та вплив на бізнес

10 Грудня, 2024

0.069k

Що важливо знати при укладанні додаткової угоди до контракту

9 Грудня, 2024

0.075k

Як Interlegal допомогли найбільшому трейдеру з Казахстану 

2 Грудня, 2024

0.052k

Safe Port Warranty та розподіл воєнних ризиків за версією LMAA 

28 Листопада, 2024

0.143k

Нові правила трансфертного ціноутворення на Кіпрі: глобальна прозорість та нові виклики 

7 Листопада, 2024

0.064k

Податкове резидентство – що це таке і та як його визначати? 

6 Листопада, 2024

0.052k

Морське право

Виклики та рішення морської галузі 2024

0.089k

Юридична підтримка агротрейдерів: інтерв’ю з партнером юридичної компанії

28 Жовтня, 2024

0.177k

Реєстрація яхти під прапором Співдружності Домініки – швидко, просто та економічно вигідно 

22 Жовтня, 2024

0.047k

Не бажаєте платити демередж? А прийдеться…

20 Вересня, 2024

0.045k

Битва на Чорному морі

27 Серпня, 2024

0.068k

Гамбурзька справа: Чому Антимонопольний комітет України зацікавився німецьким портом

24 Серпня, 2024

0.059k

ЧИ Є У ІНШОГО ПОДРУЖЖЯ ПРАВА НА ВАШУ ЧАСТКУ В ТОВ?

21 Серпня, 2024

0.05k

Реєстрація яхти під прапором Кіпру: переваги та умови

16 Серпня, 2024

0.049k

Lien on cargo on board the vessel in Ukraine

3 Серпня, 2024

0.055k

Дефолт в торговом контракте: объявляем по-английски

2 Серпня, 2024

0.055k

Демередж – такий звичний, але такий важливий

1 Серпня, 2024

0.034k

Шипінг в умовах війни: відповіді на найпоширеніші запитання

26 Липня, 2024

0.023k

Апдейт процедури та свіжий погляд на арешт суден в Одеському регіоні під час війни

25 Липня, 2024

0.021k

Страхування інвестицій

1 Липня, 2024

0.02k

Що таке новація в англійському праві?

28 Червня, 2024

0.034k

Пост-релиз вебинара “Международная торговля и перевозка товара”

26 Червня, 2024

0.021k

Maritime Days in Odesa 2024

22 Червня, 2024

0.023k

Круглий стіл «Юридичні питання контейнерних перевезень зернових та олійних»

20 Червня, 2024

0.017k

Шануйтеся (страхуйтеся), панове!

27 Травня, 2024

0.021k

Пост-реліз: EBA Odesa Business Talks: Recovery Ukraine. Проєкти відновлення на Півдні України

24 Травня, 2024

0.015k

Interlegal Yachting Digest Q1 2024

4 Квітня, 2024

0.019k

Псування наливних вантажів: морські вимоги та особливості арешту

24 Січня, 2024

0.02k

Як уникнути проблем в міжнародній торгівлі?

11 Січня, 2024

0.016k

Помилки яких варто уникати під час укладання CIF контрактів

15 Грудня, 2023

0.027k

Certificate is final as to quality…

13 Грудня, 2023

0.022k

Що потрібно знати для організації чартерної діяльності?

12 Грудня, 2023

0.026k

Anticipatory breach. Відповіді на найактуальніші питання

17 Листопада, 2023

0.022k

Чи вартий демередж арбітражу: як краще вирішити спір з невеликою сумою?

31 Жовтня, 2023

0.017k

А Ви вже налагодили бізнес-процеси своєї компанії у Польщі?

3 Жовтня, 2023

0.014k

Яхтинг

На що звертати увагу при укладанні брокерської угоди

10 Вересня, 2023

0.032k

Чартерний бізнес у Чорногорії: рішення є!

0.029k

Бізнес-колаборації та партнерські угоди під час війни

3 Серпня, 2023

0.022k

Звіт Паризького Меморандуму за 2022 рік

5 Липня, 2023

0.023k

Судно підходить до порту призначення, а фрахт ще не надійшов: що робити?

4 Липня, 2023

0.025k

Прапор Чорногорії: переваги юрисдикції

30 Червня, 2023

0.018k

Неуважність вартістю в мільйони

25 Травня, 2023

0.015k

Знижка в ціні згідно “extension clause” GAFTA 48

15 Травня, 2023

0.023k

Фінпідтримка й фінпартнерство: як стати банком першого вибору для експортерів

10 Квітня, 2023

0.021k

Як співпраця Укрексімбанку зі Світовим банком відкриває доступ бізнесу до довгострокового фінансування

7 Квітня, 2023

0.012k

Чартерний бізнес у Чорногорії: рішення є!

27 Березня, 2023

0.011k

Зник вантаж. Відповідальність директора складу.

23 Березня, 2023

0.019k

Compliance банку та визначення якими він лякав

6 Березня, 2023

0.02k

На що звертати увагу при укладанні брокерської угоди

24 Лютого, 2023

0.019k

Коносамент чи морська накладна: вибір за Вами

23 Лютого, 2023

0.084k

Конвенція ООН Про Міжнародні Наслідки купівлі-продажу суден у судовому порядку – вже скоро

3 Лютого, 2023

0.012k

ОПОДАТКУВАННЯ ФРАХТУ

0.1k

Що робити, якщо Ваш іноземний контрагент не виконує зобов’язання за угодою?

1 Лютого, 2023

0.022k

Як продовжити строк поставки за правилами Gafta та Fosfa?

20 Січня, 2023

0.02k

Interlegal Trade digest Q4 2022

16 Січня, 2023

0.019k

Створення та функціонування спільного підприємства в Україні

10 Січня, 2023

0.148k

Що робити у разі втрати коносаменту?

16 Грудня, 2022

0.02k

Електронна печатка FOSFA для сертифікатів аналізів

15 Грудня, 2022

0.018k

Interlegal Shipping digest Q4 2022

9 Грудня, 2022

0.016k

Особливості іноземного арбітражного рішення в Китаї

2 Грудня, 2022

0.016k

СТРАХУВАННЯ ЯХТ ПО-АНГЛІЙСЬКІ

31 Жовтня, 2022

0.025k

З чим зіткнувся шипінг та трейд під час блокади морських портів України

11 Жовтня, 2022

0.021k

Санкції проти РФ та Білорусі. Вплив на бізнес.

3 Жовтня, 2022

0.016k

Нововведення Греції: що потрібно враховувати

28 Вересня, 2022

0.015k

Interlegal Trade digest Q3 2022

22 Вересня, 2022

0.014k

Купівля яхти у складчину

30 Серпня, 2022

0.015k

Смарт-контракти: як сторонам убезпечити себе

29 Серпня, 2022

0.016k

НОВИНИ КОРПОРАТИВНОГО СВІТУ

18 Серпня, 2022

0.014k

Бізнес з Китаєм: розбір практичних кейсів

25 Липня, 2022

0.012k

Постійне проживання на борту: ризики для яхт у тимчасовому ввезенні до ЄС

21 Липня, 2022

0.018k

Опубликован отчет Парижского Меморандума за 2021 год

12 Липня, 2022

0.017k

Денонсация соглашения между правительствами Украины и российской федерации

14 Червня, 2022

0.009k

ВІДКРИТТЯ БІЗНЕСУ В КИТАЇ: ОБИРАЄМО ФОРМУ ОРГАНІЗАЦІЇ

11 Червня, 2022

0.022k

Порядок использования паспорта моряка при пересечении границ ЕС

30 Травня, 2022

0.439k

План Маршалла для України: відкриті питання

23 Травня, 2022

0.016k

ИЗМЕНЕНИЯ В АДМИНИСТРИРОВАНИЕ НАЛОГОВОГО ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА В ПЕРИОД ВОЕННОГО ПОЛОЖЕНИЯ

28 Квітня, 2022

0.018k

Проведение регистрационных действий в условиях военного времени

22 Квітня, 2022

0.018k

Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану

19 Квітня, 2022

0.011k

Форс-мажор: взгляд под другим углом

23 Березня, 2022

0.015k

Робота морських лінійних перевізників на території України після 24.02.2022

22 Березня, 2022

0.022k

Alert: Принудительное изъятие имущества при военном положении

21 Березня, 2022

0.017k

Программы Yacht Engaged in Trade. Где существуют и для чего использовать?

10 Лютого, 2022

0.018k

Interlegal digest – TRADE

0.019k

В Украине меняется ведение документации, а в мире – налоговые ставки: новости корпоративного мира за январь

2 Лютого, 2022

0.012k

Регистрация яхты и выбор флага

24 Січня, 2022

0.023k

China Check – проверяем китайских контрагентов

13 Січня, 2022

0.365k

Изменения в Налоговый кодекс, “Дія City” и реформа на Кипре

10 Січня, 2022

0.019k

Кипр завлекает бизнес налоговыми льготами, Британия вводит реестр бенефициаров: новости корпоративного мира за ноябрь

6 Грудня, 2021

0.016k

Временный ввоз яхты в ЕС: коротко о главном

29 Листопада, 2021

0.039k

Привлечь любой ценой…

0.019k

Регистрация яхты с с выплаченным НДС в ЕС

18 Листопада, 2021

0.015k

Interlegal Trade Newsletter Q3

12 Листопада, 2021

0.017k

Чергова пеня за порушення граничних строків для Експортера

11 Листопада, 2021

0.009k

Тренды уходящего года в шиппинге

0.039k

ОСОБЕННОСТИ ЗАКЛЮЧЕНИЯ ДОГОВОРОВ С КИТАЙСКИМИ ПАРТНЕРАМИ

10 Листопада, 2021

0.01k

Pandora Papers касается каждого: новости корпоративного мира за октябрь

2 Листопада, 2021

0.009k

Третье лицо в судебном процессе. К чему готовиться Истцу.

28 Жовтня, 2021

0.016k

Новое уголовное дело против экоинспекции, или Почему отсутствовать нарушение не может

20 Жовтня, 2021

0.015k

КУПЛЯ-ПРОДАЖА ЯХТ

13 Жовтня, 2021

0.012k

Уроки Бейрута: морские и торговые аспекты

8 Жовтня, 2021

0.019k

Соевые бобы: риски и рекомендации по предотвращению потерь

7 Жовтня, 2021

0.019k

Закон о виртуальных активах и GDPR: новости корпоративного мира за сентябрь

4 Жовтня, 2021

0.025k

«Water toys» на прогулочных яхтах. Правила использования средств для развлечений на воде

29 Вересня, 2021

0.01k

Земельная реформа 2021 в деталях

23 Вересня, 2021

0.014k

Закон о мультимодальных перевозках. В чем риски?

17 Вересня, 2021

0.019k

Прецедент с яхтой Insieme в Грузии: правовые выводы

14 Вересня, 2021

0.025k

Paperless, отмывание денег и налоговая амнистия: новости корпоративного мира за август

2 Вересня, 2021

0.016k

Возможно ли расторгнуть брак в Украине, если он был заключен в другой стране, да и еще с нерезидентом?

0.009k

INTERLEGAL QUARTERLY TRADE NEWSLETTER 02 2021

4 Серпня, 2021

0.018k

О чем нужно позаботиться экспортерам и трейдерам, поставляющим сельхозпродукцию в Египет?

3 Серпня, 2021

0.011k

Сухой порт. Особенности и организация работы

2 Серпня, 2021

0.016k

Дія City, деолигархизация и прожиточный минимум: новости корпоративного мира за июль

0.012k

Чек-лист по обыскам на судне

27 Липня, 2021

0.01k

ВНЕСУДЕБНЫЕ САНКЦИИ: КАК ПРОВЕРИТЬ КОНТРАГЕНТА

26 Липня, 2021

0.015k

О развитии яхтенной индустрии в Испании

15 Липня, 2021

0.011k

Ограничение конкуренции на услуги в морских портах будет снято

13 Липня, 2021

0.011k

Оптимизм минус чиновники

8 Липня, 2021

0.015k

РЕКОМЕНДАЦИИ ПО ЗАЩИТЕ БИЗНЕСА ОТ МОШЕННИЧЕСКИХ СХЕМ

7 Липня, 2021

0.017k

Искать точки соприкосновения, договариваться с конкурентами и объединяться для лоббирования интересов отрасли

0.012k

Выбраться из старой колеи. Мысли по поводу законопроекта «О государственном экологическом контроле»

5 Липня, 2021

0.009k

Что делать продавцу, когда покупатель не платит за товар?

2 Липня, 2021

0.028k

Налог на Google и налоговая амнистия: новости корпоративного мира за июнь

0.017k

«Дождались!» – раскрытие информации о структуре владения компаниями

1 Липня, 2021

0.014k

Министерство транспорта Турции выступило с инициативой по увеличению торгового флота Турции!

0.015k

Безопасные реквизиты: как работает комплаенс при открытии банковского счета

29 Червня, 2021

0.014k

Interlegal предотвратил получение мошенниками груза Клиента

0.015k

Опубликован новый отчет Парижского Меморандума

25 Червня, 2021

0.014k

Судостроение в Украине поддерживать некому, – Артур Ницевич

11 Червня, 2021

0.021k

“ЗАЛЕЖАЛІ” ВАНТАЖІ: ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ Й АЛГОРИТМ ДІЙ

8 Червня, 2021

0.028k

Страхование груза по CIF-контрактам: на что стоит обратить внимание сторонам договора?

4 Червня, 2021

0.019k

О запрете однокорпусных нефтяных танкеров

3 Червня, 2021

0.011k

Создание БЭБ и старт для крупных инвестиций: новости корпоративного мира за май

0.016k

Приостановка выдачи каботажной лицензии в Хорватии

0.015k

Як визнати в Україні рішення іноземних судів та арбітражів? 5 цікавих питань

2 Червня, 2021

0.015k

Развитие зернового рынка Украины – мнение юриста

20 Травня, 2021

0.019k

Преимущества и особенности Черногории для регистрации яхт

19 Травня, 2021

0.016k

Бюро экономической безопасности. Чего ждать украинскому бизнесу?

0.01k

Основы страхования яхт – что нужно знать начинающему яхтсмену

18 Травня, 2021

0.017k

Дія.City, санкции и трансграничные схемы: новости корпоративного мира за апрель

11 Травня, 2021

0.021k

Арбитражное соглашение: базовые принципы английского права и современный подход английских судов

0.009k

Альтернатива для судовладельца. Чем заменить углеводородное судовое топливо?

5 Травня, 2021

0.014k

Государство не помогает морскому бизнесу Украины, но он адаптируется и не сдается. За счет чего

29 Квітня, 2021

0.013k

Безопасная эксплуатация прогулочных яхт. На что обратить внимание?

0.009k

Як експедитору захистити себе?

28 Квітня, 2021

0.017k

Новые правила Лондонской ассоциации морских арбитров

0.033k

Хто з нерезидентів повинен стати на облік в ДПСУ?

15 Квітня, 2021

0.012k

Чек-лист при ведении чартерной деятельности в ЕС

0.016k

Учёт нерезидентов и налоговая амнистия: новости корпоративного мира за март

7 Квітня, 2021

0.015k

ДОМАШНИЙ КОНОСАМЕНТ ДЛЯ NVOCC: В ЧЕМ ПРЕИМУЩЕСТВО?

6 Квітня, 2021

0.02k

INTERLEGAL QUARTERLY TRADE NEWSLETTER

30 Березня, 2021

0.018k

Как выбрать флаг для яхты?

26 Березня, 2021

0.102k

Таможенные войны или как поставить товар в срок

22 Березня, 2021

0.016k

Нерезиденты обязаны стать на учет в налоговой Украины

18 Березня, 2021

0.013k

ЛОНДОНСКИЙ АРБИТРАЖ – ПО НОВЫМ ПРАВИЛАМ

11 Березня, 2021

0.019k

Открытие данных о бенефициарах и амнистия: новости корпоративного мира за февраль

5 Березня, 2021

0.014k

Регистрация прогулочных яхт под флагом Великобритании

26 Лютого, 2021

0.014k

Я же перевалил, или Как взыскать убытки по договору перевалки

25 Лютого, 2021

0.016k

Почему международные консультанты теряют интерес к работе в Украине?

18 Лютого, 2021

0.016k

Как не стать жертвой проводимой в государстве антикоррупционной реформы?

17 Лютого, 2021

0.015k

Brexit: как повлиял на эксплуатацию яхт

12 Лютого, 2021

0.017k

Welcome to the jungle або що може піти не так в Україні?

0.019k

Конечному бенефициарному собственнику приготовиться

5 Лютого, 2021

0.013k

На что обратить внимание украинскому IT-бизнесу в 2021 году? Советы юриста

0.019k

Налоговые проверки и правила работы с нерезидентами: новости корпоративного мира за январь

0.009k

Качество vs предназначение товара: позиция английского права

3 Лютого, 2021

0.012k

Сухой порт. Порядок взаимодействия с железной дорогой

2 Лютого, 2021

0.015k

О чем писали морские СМИ в декабре 2020

28 Січня, 2021

0.029k

Коментар Interlegal до проекту Закону “Про внесення змін до Закону України “Про зовнішньоекономічну діяльність»

25 Січня, 2021

0.014k

Упрощена процедура получения освобождения от НДС для коммерческих яхт, осуществляющих навигацию в открытом море

22 Січня, 2021

0.012k

Рейдерство в 2021: чего ждать бизнесу?

15 Січня, 2021

0.019k

Операционный лизинг яхты на Мальте

0.013k

Закон «О внутреннем водном транспорте» для яхтинга

4 Січня, 2021

0.014k

О чём писали морские СМИ в ноябре

30 Грудня, 2020

0.014k

Внимание: Что не так с голландской упрощенной регистрацией яхт?

23 Грудня, 2020

0.015k

На что обратить внимание при ликвидации компании за границей

17 Грудня, 2020

0.017k

Депозит по договору купли-продажи. Где кроется подвох?

9 Грудня, 2020

0.01k

Новый регламент МКАС при ТПП Украины

3 Грудня, 2020

0.02k

11 лучших книг по международной торговле на выходные

0.021k

Как (не) нужно объявлять дефолт по контрактам

30 Листопада, 2020

0.021k

Обзор мирового шиппинга за Ноябрь

24 Листопада, 2020

0.015k

Как не стать жертвой мошенников?

23 Листопада, 2020

0.023k

Качество финальное в месте погрузки – английский подход

19 Листопада, 2020

0.03k

Как частному бизнесу оперировать землями водного фонда на законных основаниях?

16 Листопада, 2020

0.017k

Где зарегистрировать компанию и создать реальный офис? Сравниваем юрисдикции

5 Листопада, 2020

0.015k

Введены в действие изменения к Регламентам МКАС и МАК при ТПП Украины

2 Листопада, 2020

0.015k

На что обратить внимание при взыскании сумм в порядке регресса и суброгации в Украине

30 Жовтня, 2020

0.077k

Регистрация прогулочной яхты под европейским флагом на иностранца

21 Жовтня, 2020

0.019k

Обзор мирового шиппинга за октябрь

20 Жовтня, 2020

0.033k

Открытие счета в платежной системе 3s.money

15 Жовтня, 2020

0.015k

Руководство по инвестированию для собственников

13 Жовтня, 2020

0.016k

Поставка товара без риска на условиях FOB

0.029k

Международные поставки: CPT в украинском исполнении — каких рисков остерегаться?

9 Жовтня, 2020

0.031k

Новости законодательства Мальты. Что нового для владельцев яхт?

28 Вересня, 2020

0.014k

Виртуализация рынка морских перевозок ІІ – Киберриски для портов и судоходства

23 Вересня, 2020

0.014k

Не форс-мажором единым прекращается контракт…

22 Вересня, 2020

0.018k

НЕрезидент: разбираемся в тонкостях для временного ввоза яхт

16 Вересня, 2020

0.014k

Третий лишний? Брокерская комиссия: почему важно грамотно составить договор

11 Вересня, 2020

0.021k

Панамский паспорт моряка: какие преимущества для яхтсмена?

7 Вересня, 2020

0.055k

Преимущества Кипра для яхтинга

20 Серпня, 2020

0.016k

Независимому регулированию на транспорте быть!

0.013k

Виртуализация рынка морских перевозок

4 Серпня, 2020

0.015k

Современные правовые инструменты для агробизнеса

31 Липня, 2020

0.016k

Актуальный вопрос. Временный ввоз иностранных прогулочных яхт в Грецию

0.012k

Новая жизнь портов

23 Липня, 2020

0.013k

Парижский меморандум: история вопроса

17 Липня, 2020

0.015k

Совет юриста трейдеру, или Как НЕ потерять права по договору

7 Липня, 2020

0.014k

Режим временного ввоза. Пример Турции

2 Липня, 2020

0.017k

Что такое демередж и как им правильно пользоваться

29 Червня, 2020

0.022k

Ситуация с поднятием танкера “Делфи”

0.014k

Привлекательная для бизнеса: как открыть компанию в Грузии

26 Червня, 2020

0.023k

COVID-19. Оговорка BIMCO о смене экипажей для тайм-чартеров

25 Червня, 2020

0.014k

Покупка яхты: юридические тонкости при оценке технического состояния

24 Червня, 2020

0.018k

Ликвидация компаний в ЕС: время принимать решения

22 Червня, 2020

0.012k

Нові підходи до арешту суден в Україні

18 Червня, 2020

0.018k

Режимы ограничений на судозаходы яхт (по состоянию на 16 июня)

16 Червня, 2020

0.02k

Через признание к исполнению

15 Червня, 2020

0.014k

Бизнес и кризис – что происходит в морской отрасли

0.013k

Риск – дело благородное. Но не в бизнесе

9 Червня, 2020

0.016k

Деньги, бизнес и водные пути

8 Червня, 2020

0.013k

Как возместить расходы на юристов в арбитраже GAFTA

5 Червня, 2020

0.024k

Новые правила игры для компаний-нерезидентов

0.012k

Руководство для владельцев яхт при наступлении страхового случая

4 Червня, 2020

0.286k

Законопроект 1182-1-д «О внутреннем водном транспорте»: важные аспекты для яхтинга

28 Травня, 2020

0.013k

Бенефициарный собственник: когда вносить данные в реестр

26 Травня, 2020

0.016k

По косточкам: разбираем проект о портовых сборах

25 Травня, 2020

0.014k

Оформление иностранной яхты в режим временного ввоза в Украине при перевозке ее автотранспортом

22 Травня, 2020

0.008k

Аграрные расписки: украинский опыт

0.013k

Своды обычаев и аресты судов: что нового в законе о ВВТ

0.014k

Закон 1210 подписан – BEPSу в Украине быть!

0.02k

О Порядке оформления прихода судов в морской порт

21 Травня, 2020

0.016k

Как открыть постоянное представительство в Украине? Пошаговый гид

20 Травня, 2020

0.014k

Режим IP-Box в Польше: как воспользоваться

17 Травня, 2020

0.024k

Выгодный тренд: ship management судна из Грузии

0.017k

Упрощённая процедура смены британского флага

7 Травня, 2020

0.014k

Защита торговой марки на таможне

4 Травня, 2020

0.018k

Как защитить себя от действий недобросовестного судовладельца по бербоут-чартеру

0.018k

Почему 64 доли в яхте?

24 Квітня, 2020

0.011k

Работа платежных систем во время пандемии COVID-19

17 Квітня, 2020

0.016k

Ограничения на судозаходы яхт (по состоянию на 17 апреля)

0.021k

Есть ли жизнь после СOVID?

16 Квітня, 2020

0.016k

Проект Методики портовых сборов нуждается в доработке

0.016k

Форс-мажор: проверка, уведомление и подтверждение

10 Квітня, 2020

0.016k

Рынок земли: всё что вы хотели спросить

9 Квітня, 2020

0.014k

Временный ввоз яхт Vs пандемия COVID-19

0.017k

В Панаме создается Реестр бенефициарных собственников

8 Квітня, 2020

0.016k

Взыскание бункерного долга – когда срочность важна

7 Квітня, 2020

0.014k

Регистрация прогулочных яхт в Делавэре: что изменилось?

3 Квітня, 2020

0.013k

Interlegal отмечает растущие риски невыполнения экспортных контрактов

0.012k

Импорт яхты в Украину набирает популярность

31 Березня, 2020