Увага судновласникам: судна на шляху до Рені і Орлівки штарфують за відмову від румунських лоцманів!
22 Жовтня, 2025
43

Останнім часом при навігації на Дунаї судновласники стикаються з новою проблемою: вимогою румунської влади брати на борт румунських лоцманів навіть на внутрішніх рейсах між українськими портами. Відмова від такої послуги карається штрафом у розмірі близько 4000 євро.
Проблемна ділянка – це відрізок Дунаю між 44-ю та 71-ю милею. Цей відрізок змушені проходити судна, що здійснюють каботажні рейси, наприклад, з українського порту Ізмаїл до українських портів Рені та Орлівка.
«Незважаючи на те, що на борту судна вже перебуває український лоцман, а сам рейс є внутрішнім (з порту України в порт України) і відбувається в українських територіальних водах, представники румунської Адміністрації нижнього Дунаю (AFDJ Galați) висувають категоричну вимогу – взяти на борт додатково румунського лоцмана», – відзначає Дмитро Очколяс, провідний юрист міжнародної юридичної фірми Interlegal. – «У разі відмови від цієї, по суті, нав’язаної та непотрібної послуги, на судно негайно накладається штраф. За нашими даними, його розмір становить близько 4000 євро за кожен прохід».
За словами адвоката, наразі до компанії надходять численні звернення від клієнтів з приводу роз’яснення юридичних аспектів ситуації і оскарження отриманих штрафів. Їх масовість свідчить про те, що проблема має системний характер.
Прихований збір, а не безпекові заходи
В Interlegal наголошують: вимоги щодо присутності на борту румунських лоцманів та штрафи за їх невиконання є неправомірними. Такі кроки з боку AFDJ Galați створюють небезпечний прецедент, завдають прямих фінансових збитків та дискримінують судновласників, які працюють на Дунаї. Важливо наголосити, що проблема стосується не лише каботажних, а й інших рейсів, що проходять цією ділянкою.
«Дії румунської адміністрації суперечать як національному законодавству, так і міжнародним угодам, порушуючи базові принципи національного суверенітету та юрисдикції. Рейс між двома українськими портами по українських територіальних водах із «відкритим кордоном» підпадає під юрисдикцію України. Наявність українського лоцмана, який забезпечує безпеку судноплавства відповідно до національного законодавства, є достатньою умовою для такого переходу.
Румунська сторона не надає жодних переконливих доказів того, що присутності українського лоцмана недостатньо для забезпечення безпеки на зазначеній ділянці. Таким чином, вимога брати на борт румунського лоцмана є надлишковою та має ознаки прихованого збору, а не заходу для підвищення безпеки”.
Створення таких умов для суден, що здійснюють по суті внутрішні українські перевезення, ставить їх у нерівне становище та підвищує вартість логістики, що є формою економічного тиску, переконані експерти Interlegal.
Неправомірні штрафи підлягають оскарженню!
Питання примусової лоцманської проводки виходить далеко за межі приватних суперечок. Це зачіпає інтереси всієї галузі та ставить під питання принципи свободи навігації, закріплені міжнародними конвенціями. Тож судновласників закликають не миритися з ситуацією і не сприймати штрафи як неминучі «операційні витрати», а боронити свої інтереси.
В Interlegal вже розробили комплексну стратегію захисту клієнтів: підготовка достатньої доказової бази, оскарження накладених штрафів у румунських адміністративних і судових інстанціях, повернення вже сплачених сум та створення сталої юридичної практики, яка унеможливить подібні вимоги в майбутньому.
«Ми впевнені, що системний підхід дозволить відстояти права судновласників та забезпечити прозорий і справедливий режим судноплавства на Дунаї», – резюмують юристи.