Як експедитору захистити себе?
28 Квітня, 2021
2
Життя диктує ситуації, коли планування та розуміння тенденцій ринку нічого не вирішують. Такі випадки трапляються з кожним і експедитори не виключення. Тарас Драган, юрист Interlegal, на основі недавньої справи розказує, які сюрпризи може підкинути експедитору життя, і що робити, аби уникнути проблем.
Справа, яка надала натхнення для написання цієї статті полягала в тому, що експедитор (дуже відома компанія) та замовник (один із найбільших гравців ринку у своїй сфері) довгий час тому уклали договір на експедиторське обслуговування та тривалий час працювали разом. Але, на жаль, положення договору не перетиналися з умовами фактичної роботи. Наприклад, договір передбачав, що оплата послуг експедитора буде здійснюватися протягом 45 днів після доставки замовнику оригіналів товаросупровідних документів. Здається нічого такого, але, якщо ви трохи знайомі з деталями вказаного бізнесу, то розумієте, що в експедитора немає ані бажання, ані можливості оплачувати всі платежі за доставку, автомобільне перевезення, розмитнення, митно-брокерське обслуговування, а також платежі лінії та інші платежі щодо експедирування вантажу, які власне виникають в процесі.
Насправді сторони працювали за принципом попередньої оплати, проте в момент, коли у відносинах пішло щось не так, то не важко здогадатися, хто став крайнім у всьому.
Закінчилося все тим, що проти експедитора подали позовну заяву про стягнення прямих та непрямих збитків. Компанія-замовник зазначила, що через невчасну доставку вантажу на підприємстві виник простій обладнання, виникла необхідність його переналадки, відбулося замовлення аналогічної продукції та багато іншого.
Клієнт (експедитор) звісно відбився, але золоте правило битви — не довести до неї.
Що робити, аби не довести до конфлікту
1. Детально прописуйте договір за яким працюєте
Це нереально велика розкіш допускати ситуацію, коли ви фактично працюєте за умовами, які не прописані в договорі. Якщо у вас передоплата, то опишіть її. Якщо ви відповідальні за розмитнення товару, то опишіть це, і аналогічно опишіть, якщо за це відповідальний замовник. Прописувати потрібно все. Так, це достатньо прискіплива та нудна робота, яка не завжди віє рок-н-ролом, проте матимемо позитивний результат при врахуванні підводних камінців і, як наслідок, розуміння та недопущення помилок.
Дозвольте собі не ризикувати.
2. Аналізуйте контрагента
Дізнайтесь реальність намірів контрагента. Будьте певні, що він той, за кого себе видає. Перевіряйте судові рішення, податкові спори, повноваження підписанта, репутацію компанії, її активи та відношення до справи взагалі. Насправді у такому випадку найкраща порада — це звертатися до професійного юриста, який швидко та професійно перевірить вашого контрагента. Проте важливо подивитися правді в очі та визнати, що перевірка контрагента через системи YouControl чи “Опендатабот” може бути достатньою для цілодобової та рутинної роботи та елементарний аналіз сторони зможе виявити 80% ризиків, на які варто звернути увагу до підписання будь-якого документа.
Якщо трапилося так, що ви співпрацюєте без проблем — це не означає, що потрібно зупинятися. Найчастіші випадки шахрайства — це спочатку все гарно, але коли настав час найбільшої угоди, то в контрагента щось пішло не так.
Довіряйте, але перевіряйте. У бізнесі формалізм — не так погано, як здається спочатку, коли ви потискаєте руки.
3. Ведіть документацію на рівні найкращих аудиторів
Маємо на увазі, що у тих випадках, коли біда вже трапилася, реально виграє той, хто краще підготовлений, а не той, хто правий по суті чи праву.
Тримайте в голові, що всі рахунки, товаросупровідні документи, акти виконаних робіт чи докази оплати — це потенційні докази. Наявність таких документів — великий козир у вашому рукаві.
Замість висновку
Будьте пластичними, уважними та продумуйте все на три кроки наперед. Посмішка і спокійний сон важливіше за будь-яку військову стратегію.
Спеціально для порталу https://logistics-ukraine.com/