Як зібрати команду мрії і разом дійти до вершини: кейс від Interlegal
13 Лютого, 2025
97

Професійна, вмотивована, стресостійка команда, здатна швидко адаптуватися до змін, відповідати на виклики і знаходити нестандартні рішення для будь-яких задач – ось ключ до стабільності і успіху юридичного бізнесу у будь-яких умовах, переконані в Interlegal.
Партнер компанії Микола Мельников поділився HR-стратегією, яка допомогла створити юридичну команду мрії та зберегти її у часи війни, а також розповів про корпоративні цінності і переваги роботи у міжнародній юридичній фірмі, пошук «своїх» людей, розвиток і навчання співробітників.
Довідка
Компанія Interlegal – юридичний One Stop Shop для бізнесу у сфері судноплавства та міжнародної торгівлі в Чорноморському регіоні. Фірма надає широкий спектр послуг, який покриває усі потреби шипінгового бізнесу, має 6 офісів у Чорноморському регіоні та на Кіпрі та 29 асоційованих офісів по всьому світу. Interlegal є чи не єдиною регіональною юридичною фірмою, що працює в усіх країнах Чорноморсько-Каспійського басейну: Україні, Грузії, Молдові, Туреччині, Болгарії, Румунії, Казахстані, Узбекистані, Туркменістані, Азербайджані. Займає провідні позиції в національних рейтингах Юридичної Газети, Юридичної Практики, Ukrainian Law Firms.
Dream team – це команда «своїх» людей
Команда – головна опора і сила юридичного бізнесу, той рушій, завдяки якому ми завжди залишаємося надійними партнерами для наших клієнтів. Формування кола однодумців, нашої справжньої dream team, завжди було одним із фундаментальних пріоритетів для Interlegal, і ми невпинно працюємо над цим завданням вже 30 років. З одного боку – ретельно вдосконалюємо підходи до пошуку та відбору майбутніх колег, орієнтуючись не лише на високий рівень компетенцій, а й на особисті якості. З іншого – постійно розбудовуємо корпоративну культуру, оптимізуємо робочі процеси і середовище, інвестуємо у розвиток професійних навичок, навчання і мотивацію наших фахівців, щоб бути тією компанією, у якій дійсно хочеться працювати.
Серед усього розмаїття кандидатів на ринку праці у свою команду ми обираємо не просто експертів, а в усіх сенсах «своїх». Щоб стати «людиною Interlegal», самого професіоналізму замало. Ми давно сформулювали, що наша місія – to be useful for International business people in their fair business. Тож серед найважливіших soft skills наших юристів завжди була, є і буде клієнтоорієнтованість. Не менше значення має відповідальність і ініціативність, чесність і взаємоповага, вмотивованість і націленість на результат, вміння працювати в команді, стратегічно мислити, нестандартно підходити до вирішення стандартних задач.
Для нас важливо, щоб кожен співробітник не лише якісно виконував свою роботу, а й щиро дбав про задоволення усіх потреб клієнта, розділяв наші погляди на успіх, зростав сам і таким чином допомагав зростати компанії. Саме ці принципи закладені в основу нашої корпоративної культури і закріплені у корпоративному кодексі Interlegal.
Свою команду ми добирали дуже прискіпливо, пропускаючи крізь фільтр наших цінностей, і такий підхід цілком виправдав себе з початком війни, коли більшість «наших людей» лишилася з нами.
Виклики війни
У лютому 2022 року в материнському офісі Interlegal в Одесі працювало близько 50 фулл-тайм співробітників, які виконували понад 1000 клієнтських доручень на рік. Під загрозою через повномасштабне вторгнення опинився увесь кістяк української команди, зокрема і топ-менеджери.
У перші місяці війни ринок завмер в очікуванні, і нам теж довелося на певний час пригальмувати роботу. За кілька тижнів 40% наших співробітників виїхали за кордон у пошуках безпеки для своїх родин. Водночас деякі ключові фахівці, зокрема один із партнерів і старших юристів, вирішили вступити до лав Збройних сил, щоб захищати країну. Ризик втратити значну частину команди, яку ми вибудовували роками, здавався цілком реальним.
Ми прийняли принципове рішення нікого не звільняти і не скорочувати штат. Навіть коли роботи майже не було, в Interlegal продовжували виплачувати зарплатню. До початку війни у компанії створили резервний фонд на випадок кризових ситуацій: він дав можливість підтримувати співробітників фінансово.
Команда продовжувала працювати дистанційно. Ще за часів пандемії COVID-19 у компанії була повністю налагоджена система віддаленої роботи: удосконалено бізнес-процеси, забезпечено якісну комунікацію і координацію як між членами команди, так і з клієнтами. Це допомогло нам швидко адаптуватися до роботи у нових реаліях, залишатися на зв’язку та обслуговувати клієнтів, які цього потребували.
Завдяки лояльності наших співробітників і чесній HR-політиці компанії нам вдалося зберегти більшу частину колективу. У міру того, як пожвавлювався ринок, поверталися і наші клієнти. Тож вже наприкінці 2022 року офіс Interlegal повністю відновив роботу.
Нові реалії – нові формати
Кризовий період в Interlegal використали для остаточної трансформації робочих процесів – рішення, яке зробило компанію гнучкішою і стабільнішою в довгостроковій перспективі.
Ще до війни у компанії запровадили гнучкий графік, який дозволяв співробітникам планувати робочий час з врахуванням їх особистих потреб. Зараз ми перейшли на гібридний формат роботи. Він означає, що кожен співробітник має декілька обов’язкових днів присутності в офісі, які визначаються відповідно до графіків відділів та загального розкладу фірми, а в інші дні може працювати дистанційно. Єдина умова – завжди бути на зв’язку. Це чітко прописано у наших правилах: незалежно від місця перебування, у робочий час ти маєш бути доступним для колег і клієнтів та залученим у роботу.

Ірина Воєводіна, Партнер, Керівник відділу Корпоративного права та податків:
Зараз усі говорять про Work&Life Balance. А ми в Interlegal ввели концепцію Work&Life Blend. Це не просто баланс між Work&Life, а їхнє поєднання і симбіоз. У нас немає цього розподілу, коли в офісі ми тільки напружено працюємо, зосереджуємось на результатах, а коли виходимо – лишаємо це позаду і починаємо жити якесь інше, цікаве і захопливе життя. Ні, ми живемо нашою роботою і на роботі в позитивному сенсі цього слова: створюємо атмосферу, де можна будувати дружні стосунки і приємно проводити час, працювати комфортно, бути гнучким у графіку, знаходити задоволення в тому, що ми робимо, і при цьому – повністю досягати наших цілей і результатів. Це про вимогливість і результативність у дружній і приємній атмосфері.
При тому, що у кожного в компанії своя чітка роль, у нас відсутня традиційна жорстка ієрархія «начальник-підлеглий». Ми всі — колеги з різними завданнями та рівнями відповідальності. Це середовище відкритого діалогу, де важливо шерити експертизу, підтримувати один одного та рухатися вперед як єдиний організм.
Щорічні опитування наших працівників показують, що вони цінують саме цю гармонію — життя всередині команди, а не лише виконання завдань.
Стратегія максимальної гнучкості
Наразі робочі і бізнес-процеси у компанії побудовані таким чином, щоб забезпечити безперервність і максимальну продуктивність при дистанційній взаємодії: відео-зустрічі, онлайн-координації, безпаперовий офіс, автоматизація і диджиталізація… Наші співробітники можуть працювати з будь-якої точки світу так, ніби знаходяться пліч-о-пліч в офісі. І ті з нас, хто знаходиться в офісі, не відчувають жодного дискомфорту в роботі з віддаленими співробітниками.
Змінилася і сама концепція нашого офісу. Ми переїхали у коворкінг формату open space замість звичних кабінетів. Тут відбувається командна робота, спільні зустрічі, обговорення, нетворкінг, семінари, тренінги. Такий робочий простір найкомфортніший для комунікації і взаємодії в форматі роботи Work&Life Blend.
Завдяки своїй гнучкості навіть в умовах війни наша команда залишається на зв’язку за будь-яких форс-мажорів і обслуговує клієнтів так само швидко і якісно, як ми робили це завжди.
У 2023–2024 роках наші головні клієнти – український морський транспортний та зернотрейдинговий бізнеси – активно відновлювалися, вчилися працювати у нових умовах, і роботи у нашої команди побільшало. Ми провели донабір фахівців усіх рівнів, щоб поновити втрачений кадровий потенціал. Крім того, реалізували давно заплановане розширення – відкрили офіс на Кіпрі.

Альона Ременяк, Провідний юрист, Керівник Кіпрського офісу, ПМ проєктів:
Хоча офіційно офіс на Кіпрі відрився тільки у 2023 році, насправді у цій юрисдикції Interlegal працює вже близько 15 років. Постійна фізична присутність на острові дала нам можливість розширити лінійку послуг, які ми надаємо особисто на місці.
Зросла і швидкість виконання певних клієнтських запитів.
На Кіпрі ми зберігаємо високі стандарти, виконавчу дисципліну, корпоративну культуру, характерні для нашого материнського офісу в Україні. І це, як виявилося, дає нам помітну конкурентну перевагу, бо для клієнтів має значення наш «фірмовий» стиль і темп роботи.
Важливий принцип Interlegal – говорити з клієнтами зрозумілою їм мовою, надавати рішення, що дійсно допомагають розв’язати їх проблеми, а не просто створювати формально ідеальні документи. Клієнти звертаються до нас, бо незалежно від місцезнаходження і національності ми говоримо з ними однією мовою – мовою шипінгу.
Три складові успішного розвитку
Наш досвід побудови команди свідчить про те, що кваліфіковані юристи зі спеціалізацією у сфері шипінгу та міжнародної торгівлі на ринку України дефіцитні, і знайти гідного фахівця мідл-рівня у цих напрямках буває складно. Саме тому ми зосереджені на внутрішньому розвитку наших співробітників, створюючи усі умови для їх навчання і професійного зростання всередині компанії.
Підхід до розвитку кожного фахівця індивідуальний і базується на трьох складових.
Адаптація. Для нових співробітників Interlegal діють програми адаптації, які дозволяють швидко ввести людину в роботу і забезпечити її ефективність у команді.
Перші три місяці новачок знайомиться з командою, корпоративною культурою, своїми обов’язками та функціоналом. На цей період керівник підрозділу – він же наставник – розробляє для новачка індивідуальний план адаптації, в якому визначено, чого він має навчитися, якими навичками оволодіти і в які строки. Такий підхід дозволяє новачку поступово засвоювати великий обсяг інформації, структуруючи її на частини, а його керівникові – об’єктивно оцінювати прогрес співробітника. Після завершення первинного періоду адаптації для новачка розробляється наступний, індивідуальний план розвитку на рік, і так далі.
Схожий підхід застосовується до всіх посад, незалежно від рівня досвіду. Принцип залишається незмінним: чітко структурований план і підтримка з боку керівника-наставника.

Карина Горова, Партнер, Керівник відділу транспорту та морського права:
У своїх співробітниках ми шукаємо “зірок” – тих, хто завжди прагне досягати більшого, ніж від них очікують. Це перш за все про внутрішнє бажання не просто виконувати доручення, а робити краще, більше, ефективніше, результативніше, ніж вимагається. Ні для нас, ні для наших клієнтів неприпустима робота на абияк, “спустивши рукава”.
KPI нашого відділу вимірюється цілком конкретними цифрами, наприклад, високим рівнем задоволеності клієнтів та нульовою кількістю рекламацій, але разом із цим одним з найважливіших досягнень я вважаю впевнене зростання наших спеціалістів. Коли колега приходить у відділ “зеленим” початківцем, а за кілька років у твоїй команді доростає до посади проєктного менеджера, стає професіоналом, якому можна доручити будь-якого клієнта – ти розумієш, що це ваша спільна перемога.
Навчання. У компанії заохочують усебічний розвиток — як вертикальний (кар’єрний), так і горизонтальний (розвиток скілів). Це означає, що кожен може розвиватися в його спеціалізації і в межах діяльності компанії.
Ми завжди підтримуємо співробітників, які прагнуть отримати унікальну, вузьку експертизу в своїй галузі, надаємо можливості і ресурси для підвищення кваліфікації та навчання. Це можуть бути спеціалізовані програми та курси у зарубіжних навчальних закладах, спрямовані на здобуття конкретних знань або навичок. Якщо навчання очне, ми зберігаємо за співробітником робоче місце, за домовленістю можемо виплачувати стипендію, частково компенсувати вартість навчання. Такий підхід дав нашим колегам можливість вивчати право у London Maritime School та London Maritime University.
В Interlegal кожен співробітник має доступ до внутрішньої бази знань – WikiLegal. Це структурована web-бібліотека, яка включає матеріали, накопичені компанією за майже 30 років роботи. Ми працюємо над тим, щоб трансформувати цей ресурс у повноцінну освітню платформу з цільовими курсами для співробітників – внутрішній корпоративний університет.
Ще одна можливість засвоїти нові навички – корпоративні тренінги, адаптовані до різних рівнів досвіду і потреб.

Олексій Ремесло, Партнер, Керівник відділу Міжнародної Торгівлі:
Interlegal – це команда професіоналів, що постійно розвивають свої компетенції, тому ми приділяємо величезну увагу навчанню молодих спеціалістів. Звичайно, здебільшого навчання будується на практиці і реальному досвіді. Молодий юрист, починаючи з позиції стажера чи молодшого юриста, одразу ж долучається до роботи з кейсами. Він аналізує судові рішення, рішення арбітражів, вивчає логіку суддів, тексти законів, підсумки розглядів.
Згодом у нього складається цілісне розуміння: він вчиться прогнозувати можливі результати справ, бачити ситуацію загалом.
Крім практики, компанія також допомагає отримати додаткові навички, спеціальну освіту в межах професійної компетенції. Ми заздалегідь обговорюємо зі співробітником, як його нові знання будуть застосовуватись у компанії. Це дає людині впевненість: вона розуміє, що після навчання повернеться в команду, якій будуть потрібні її нові навички, і що завдяки цьому її кар’єра рухатиметься вперед. Таким чином ми створюємо умови, за яких навчання стає вигідним для обох сторін: співробітник зростає професійно, а фірма отримує більш кваліфікованого фахівця, який готовий розвиватись далі.
Наставництво і обмін експертизою. Наставництво, обмін досвідом – важлива частина корпоративної культури Interlegal. Компанія побудована і функціонує так, що кожен в ній постійно ділиться своєю експертизою.
З першого дня роботи в компанії кожного співробітника супроводжує бадді, або «друг новачка». Це людина, яка допомагає новому колезі адаптуватися, знайомить з колективом, офісом, корпоративними традиціями, відповідає на повсякденні питання і підтримує морально.
Другий, і, мабуть, ключовий для юристів наставник — безпосередній керівник. Його головна роль полягає у розвитку професійних якостей співробітника, забезпеченні необхідних умов для ефективного виконання завдань і досягнення результатів.
Третій тип — ментор. Це радник, чия задача – допомогти оволодіти конкретним скілом, наприклад, навичками управління проєктами чи командою. Зазвичай цю функцію виконують досвідчені колеги, які очолюють практики і власні команди.

Валерія Фетисенко, Старший юрист, Керівник відділу Яхтингу:
Як керівник, я завжди готова приділити час молодшим колегам: щось пояснити, обговорити, дати пораду, щоб ніхто не залишався наодинці зі своїм завданням. У команді прагну підтримувати чіткість і дисципліну виконання задач. Наші клієнти очікують від нас максимальних результатів в найкоротші терміни, тож демократія можлива у підходах до проєктів, але не в їх реалізації. Ми працюємо за чітко прописаними правилами і алгоритмами, з суворим дотриманням строків, і це допомагає швидко закривати найскладніші кейси.

Тарас Драган, Провідний юрист, адвокат, ПМ проєктів:
Перше, чого я вчу свою команду – якісно аналізувати ситуацію і проявляти проактивність в цьому питанні. Щоб коли у нас виникає новий запит, нова справа, вони вільно висловлювали свої ідеї, пропозиції, зауваження, критику. Якщо колега досягає такого рівня розуміння, це сигнал того, що він готовий обійняти вищу посаду.

Дмитро Бондар, Провідний юрист, ПМ проєктів:
Я завжди намагаюся ділитися своєю експертизою із командою, і, зокрема, навчати молодших колег принципам роботи з клієнтами, які сам засвоїв у компанії. Одна з вимог Interlegal, яку я зробив і своєю головною вимогою – це підтримання високих стандартів якості роботи. Кожен документ, який виходить з нашої фірми, має бути юридично грамотним і ретельно вичитаним, кожна консультація – вичерпно відповідати на запит клієнта. Команда загалом повинна працювати швидше, точніше та якісніше, щоб завжди підтримувати стандарти, які задає фірма.
Бенефіти для фахівців
У нас немає планки доходів. Завдяки гнучкій гонорарній політиці кожен юрист може збільшувати свій заробіток залежно від особистих зусиль, професійних досягнень і запотребованості серед клієнтів. Ми постійно моніторимо показники оплати праці по ринку, щоб підтримувати гонорари нашої команди на гідному рівні. Офіційне працевлаштування з першого дня роботи та гарний соцпакет – база за замовчуванням.
Компанія дотримується політики відкритого партнерства. Майже всі партнери Interlegal починали свій шлях тут молодшими спеціалістами. Досягти топових позицій у фірмі може кожен, просування, як і доходи, залежить від амбіцій і досягнень, а не лише від стажу роботи. Прозорість у побудові кар’єри полегшує цей процес. Interlegal працює за чітко визначеною стратегією, має довго- і короткострокові плани розвитку. Також є чіткі процедури та політики кар’єрного планування. Це дає нашим співробітникам розуміння, які перспективи відкриються у компанії за рік-два-три, тож вони можуть відповідно планувати власні кроки для кар’єрного зростання. А наставник та HR супроводжують цей процес.
Нарешті, наша команда має справу з унікальними кейсами, а наші клієнти – міжнародні бізнеси світового рівня. Interlegal активно сприяє розвитку особистих брендів своїх співробітників, залучаючи їх до публікацій у ЗМІ, виступів на заходах і медійної активності. Це чудова нагода побудувати і зміцнити власну професійну репутацію, стати впізнаваним на ринку як фахівець і лідер думок.
Приєднуючись до Interlegal, ви стаєте частиною амбітної компанії з багаторічною історією, бездоганною репутацією, цікавими кейсами, широкою базою клієнтів – провідних міжнародних компаній. Ми пропонуємо не просто привабливу роботу, а й можливість на максимум реалізувати професійні амбіції в одній з найцікавіших галузей юридичного ринку.