24/7

Бізнес з Китаєм: розбір практичних кейсів

27 июля : ru 96 25 июля : ru 12 26 июля : ru 12 всего: 14525.07.22

Бізнес з Китаєм: розбір практичних кейсів 

У рамках нашого сервісу China Desk ми не одноразово розбирали особливості ведення бізнесу з Китаєм, звертали увагу на нюанси та ризики, з якими може стикнутися Ваша компанія під час співробітництва з китайськими партнерами. 

У цій статті ми розглянемо найсвіжіші кейси з логістики та трейду, над якими працює наша команда, та обговоримо можливості мінімізації ризиків ведення справ з китайськими контрагентами. 

CASE 1 (логістика) 

Фабула 

Наш Клієнт – експедиторська компанія – для організації морського перевезення з Китаю протягом тривалого часу співпрацювала з експедитором з Китаю. При цьому цей експедитор самостійно не здійснював фрахтування суден, а залучав третю компанію, яка безпосередньо працювала з фактичним перевізником. Насправді досить типова ситуація в логістичному бізнесі, кожна експедиторська компанія шукає агентів в різних країнах для надання комплексних послуг своїм клієнтам. 

Однак,  в нашому випадку, китайський експедитор виявився ненадійним та не зовсім чесним. Він почав вимагати у Клієнта оплати необґрунтованого і незаконного штрафу за нібито невчасну оплату його послуг та утримувати вантаж, перевезення якого уже здійснювалось.  

Зазвичай такі спори вирішуються в порядку claims handling з подальшим зверненням в суд/арбітраж, якщо в добровільному порядку сторони не дійшли згоди.  

Однак, у цій справі ми не могли застосувати такий порядок вирішення спору через ряд помилок, які допустив наш Клієнт. 

Що не так: 

  1. Не здійснювалася попередня перевірка китайського контрагента. Виявилося, що компанія експедитора насправді зареєстрована в Гонконгу та не має достатньо активів, та швидше всього виступає компанією-інструментом. 

  1. У договорі відсутні положення щодо обов’язків та відповідальності сторін, в т.ч. щодо фрахтування судна та видачі вантажу. 

  1. Арбітражне застереження – невалідне, та практично унеможливлює звернення з позовом до арбітражу. 

  1. Узгодження конкретних умов перевезення здійснювалось тільки в неофіційній переписці у месенджерах. 

  1. Частина оплати за послуги здійснювалася не на рахунки компанії, а на рахунки третіх осіб.  

CASE 2 (трейд) 

Фабула 

У цій справі за нашою допомогою звернувся трейдер, який закуповує товар – волоський горіх, у постачальника з Китаю. Наш клієнт співпрацював з цим контрагентом не так давно, однак сума контракту була досить великою близько 3 мільйонів доларів США. Поставка товару здійснювалася партіями з незвичними умовами оплати. Так, Покупець зобов’язувався після підписання договору сплатити частину вартості товару, а решту – частинами перед кожною відправкою, фактично товар поставлявся на умовах повної передоплати. 

Під час приймання першої партії товару виявилося, що товар не відповідає показникам якості, на які розраховував покупець при укладенні договору. Покупець намагався вирішити питання якості з постачальником, однак останній заперечував порушення договору з свого боку. Більше того, постачальник вимагав оплату за наступну партію товару, і у випадку не сплати покупцем за цей товар, постачальник об’явить дефолт по контракту. 

Таким чином, наш Клієнт став заручником ситуації: з одного боку він не хоче платити за неякісний товар, але про неналежне виконання постачальником умов договору він може заявити тільки після отримання всього товару (особливості контракту). З іншого боку, у разі не оплати він буде змушений сплачувати штрафні санкції за зрив поставок. 

Що не так: 

  1. Якість товару, що поставляється, не було належним чином узгоджено в контракті (специфікації, надані Продавцем, не мали юридичного відношення до контракту: вони не вказували на прив’язку до контракту, не були позначені як додатки/доповнення до нього, а мали переважно вигляд рекламних буклетів); 

  1. Контракт не передбачав попередньої перевірки якості вантажу, що поставляється; 

  1. Сторони не визначили сюрвеєра, уповноваженого проводити перевірку якості вантажу (з умовою, що його висновки є остаточними); 

  1. Складні умови оплати. Покупець повинен сплатити велику суму передоплати, не маючи змоги перевірити якість товару, при цьому відсутній механізм повернення передоплати; 

  1. Не погоджено право, що застосовується до відносин між сторонами. 

Як мінімізувати ризики? 

Обидві справи показують, що негативного досвіду з китайськими контрагентами можна було б уникнути ще на етапі укладання договору і навіть раніше. 

Так, спершу варто перевірити Вашого контрагента всіма можливими законними способами, навіть якщо Ви уже співпрацюєте з цією компанією.  

Завдяки перевірці можна: 

  • Дізнатися, чи реально існує компанія в Китаї; 

  • Дізнатися, хто є законним представником компанії; 

  • Дізнатися чи вправі компанія укладати такого роду договори та чи зможе вона їх виконати; 

  • Оцінити стабільність присутності компанії на ринку; 

  • Дізнатися про наявність обтяжень та виконавчих проваджень, що дозволить оцінити фінансове становище компанії. 

  • Дізнатися чи компанія добросовісна та чи не знаходиться вона в чорному чи сірому списках. 

Більш детальну інформацію про перевірку китайських компаній  та її важливість Ви зможете знайти тут

Наступним кроком для мінімізації ризиків співпраці з контрагентом є коректне прописання усіх істотних умов та домовленостей у Вашому договорі. 

Детально прописаний договір допоможе: 

  • Зрозуміти з ким саме Ви укладаєте договір (важливо, щоб у договорі зазначалось найменування контрагента саме китайською мовою); 

  • Бути з контрагентом так би мовити «на одній хвилі»; 

  • Забезпечити виконання обов’язків Вашого контрагента; 

  • Захистити Ваші права у правовому полі; 

  • Притягнути до відповідальності недобросовісну сторону договору. 

Більш детальну інформацію про особливості укладення договорів з китайським партнером шукайте за посиланням

У будь-якому випадку, наша команда спеціалістів радо допоможе Вам як на початку Вашої співпраці з китайськими партнерами для мінімізації ризиків, так і при будь-яких непорозуміннях з Вашими контрагентами з найменшою шкодою для Вашого бізнесу. 

  

Автор: