24/7

Maritime Days in Odesa 2024

22 июня : ru 60 24 июня : ru 50 23 июня : ru 24 всего: 22522.06.24

Фотозвіт конференції

20-21 червня в Одесі відбулася наймасштабніша щорічна конференція у сфері шиппінгу, логістики та зернотрейдингу – «Maritime Days in Odesa 2024», організована компанією Interlegal 

Maritime Days in Odesa – міжнародний захід з більш ніж 20-річною історією, який об’єднує інтереси представників усіх галузей зернової та морської індустрії для ділового та неформального нетворкінгу. Починаючи з 2005 року, Maritime Days щосезону збирали понад 500 найяскравіших представників ринку з 40 країн світу у морській столиці України – неповторній Одесі.  

За два роки війни змінилося багато чого, але незмінним лишилося головне – живі дискусії, тепле спілкування і доброзичлива атмосфера, які зробили Maritime Days найпопулярнішим та найвідвідуванішим заходом у своїй сфері.    

Цього року конференція проходила у два дні. Перший з них був присвячений дискусіям у форматі Round Table. 20 червня учасники панелей обговорили проблеми морського страхування в контексті військових ризиків і санкцій, юридичні питання контейнерних перевезень зернових і олійних, а також перспективи Кіпру для релокації бізнесу і життя. До обговорень долучилися Athos Fouttis (Oxford Tax Solutions), Yavor Velchev (Shippossible Ltd.), Guglielmo Camera (Camera Vernetti), Mehmet Dogu (Dogu Interlegal), Aleksandrs Abuzjarovs (Marine Underwriting Services), Іван Поздняков (Formag Group), Юлія Малишко (ZIM), Rosie Goncare (Hill Dickinson). Також своїм досвідом ділились провідні експерти Interlegal – Тарас Драган, Микита Кочерба, Ірина Мальцева, Альона Ременяк, Валерія Фетисенко, Олексій Ремесло.  

21 червня учасники зібралися на основну панель конференції. Секцію «Україна – у грі! На гойдалках року. Підсумки і перспективи» присвятили глибокому аналізу поточного стану і перспектив української зернової, шиппінгової та логістичної галузі. Учасники заходу – провідні експерти, аналітики, юристи, брокери та керівники логістичних компаній, поділилися думками щодо досягнень та викликів, з якими зіткнувся ринок у складний воєнний період, обговорили нову реальність експорту зернових Чорним морем, а також розказали, що вважають головним успіхом та провалом минулого року.  
 
Наталія Левконюк, брокерка Atria Brokers, представила результати минулого зернового сезону і поділилася очікуваннями від нового маркетингового року. Незважаючи на втрату близько 4-5 млн гектар агроземель через війну, урожай зернових в Україні склав близько 81-84 млн тонн. Український зерновий коридор дозволив експортувати 52-53 млн тонн зернових та олійних культур, що стало значним досягненням на тлі попереднього року. У  2024-2025 мр експорт зерна може скласти близько 43-45 млн тонн, за умови, що український зерновий коридор продовжить стабільно працювати, відзначила експертка. Закономірно, що саме запуск українського зернового коридору, на її думку, став ключовим успіхом 2023 року. 

Серед невдач року пані Левконюк виділила великі фінансові втрати експортерів у жовтні через посилення контролю за оформленням митних документів, дефолти турецьким покупцям сої, простої суден у демереджі, які сильно вдарили по гаманцю українського трейдера. Підвищення вартості перевезень та проблеми з бронюванням водіїв також стали помітними проблемами для бізнесу. 

Віктор Берестенко, президент Асоціації міжнародних експедиторів України, у своєму виступі наголосив на значущості відновлення контейнерних перевезень, вказавши, що повернення української вантажної бази до портів України – це важливе геополітичне питання, яке знімає проблему з блокуванням кордону.  

За інформацією експерта, у 2023 році контейнерообіг портів Рені та Ізмаїл склав 67 тис. TEU, а у 2024 році лише Рені обробив вже 26 тис. TEU. Наразі ринок очікує запуску першого сервісу до Одеського порту з Середземного моря власним контейнерним флотом MSC, яке анонсували нещодавно. Нові сервіси з’єднають Україну з найбільшими хабами Середземномор’я, такими як Пірей та Порт-Саїд. Якщо усі анонсовані сервіси дійсно запустять як заплановано, пропускна спроможність досягне 300 тис. TEU. На переконання пана Берестенка, повернення в Україну найбільшого у світі контейнерного перевізника також стимулює інші топ-лінії до аналогічного рішення.  

Карина Горова, асоційована партнерка Interlegal, арбітерка МКАС при ТПП України, у своїй презентації розповіла про юридичні виклики минулого року. Буремні часи, за яких працює український бізнес, позначились і на юридичній практиці, і на роботі юристів. Так, у 2023 році через заблоковані порти, ускладнену логістику та комерційні суперечки значно зросла кількість арбітражів GAFTA\ FOSFA. Серед нових тенденцій адвокатка зауважила зростання «інцидентних» кейсів – загальні аварії, спасання, зіткнення суден. Ще декілька років тому ці питання були непритаманні Чорноморському регіону, проте зараз їх стає усе більше. Ціла низка кейсів компанії стосувалася військових ризиків, а також питань страхування. Цей зріз яскраво продемонстрував, з якими труднощами сьогодні має справу український бізнес, а також – наскільки важлива професійна юридична допомога в кризових умовах 

Безліч запитань викликала інформація про Морську арбітражну комісію при ТПП України, до якої пані Говорова закликала звертатись український бізнес у разі необхідності в арбітражі. Судячи з цікавості аудиторії, діяльність МАК заслуговує на проведення окремого вебінару.    

Наприкінці секції Керівник Моніторингової групи з питань ситуації в Чорноморському регіоні, свободи судноплавства та міжнародних санкцій щодо РФ, співзасновник?та головний редактор видання BlacksSeaNews.net Андрій Клименко проаналізував ризики для безпеки судноплавства в Чорному морі. Найбільшими з них лишаються російські обстріли портів та мінування судноплавних шляхів. Втім, як зазначив експерт, судновласники ставляться до цих ризиків доволі помірковано – як до таких, в яких можна працювати. Про це свідчить значна кількість суден, що кожен день йдуть на вхід до портів Великої Одеси зерновим коридором.  

Пан Клименко підкреслив необхідність розширення меж патрулювання мінно-тральних груп для боротьби з морськими мінами, а також створення постійної операції з повітряного патрулювання західної частини Чорного моря з залученням сил США, Великобританії та Туреччини.  

На другій секції конференції «Інвестувати не можна змарнувати: успішні інвестиції у штормові часи» учасники ділилися власними кейсами успішного інвестування. Спікери дійшли одностайного висновку, що інвестиції у судна та портову інфраструктуру мають стратегічне значення в умовах військового часу. 

У тому, що Україна рано чи пізно має прийти до того, щоб мати власний флот, переконаний Геннадій Іванов, співвласник та директор BPG Shipping. На думку пана Іванова, український шиппінг, з врахуванням внутрішніх реалій, може розвиватися лише за участю держави. І якщо Україна зможе хоча б частково адаптувати наявний світовий досвід, наприклад, грецьку модель, то зможе запустити свій флот дуже швидко. У своєму виступі експерт зупинився на особливостях і перевагах інвестування у купівлю суден, принципах розрахунку ліквідності такого активу, моделях фінансування.  

Анастазія Ванькова, голова з трейдингу та логістики зернових та олійних культур агрохолдингу Agrominо, своєю чергою навела яскравий (і вельми вдалий) приклад подібних інвестицій. Рік тому Agromino придбали балкер Resilient Africa, з яким розпочала експорт українським зерновим коридором. За кілька місяців прагнення зберегти маржу і не залежати ні від кого у перевезенні власної продукції спонукало компанію придбати друге судно і отримати статус портового оператора. Так агрохолдинг відкрив новий для себе напрямок – судна та порт.  

Олександр Шатайло, співвласник та директор Балк-Транс, висловив переконання, що мультифункціональність і опанування нових напрямків для українських компаній скоро стане нормою, оскільки «заточеність» під щось одне – нежиттєздатний сценарій в українських реаліях. Тож агрохолдинги матимуть свої судна, свої перевалки, свій трейд. Кожна компанія шукатиме якусь додаткову маржу до свого бізнесу, охоплюючи увесь ланцюжок від виробництва до кінцевого продажу, впевнений пан Шатайло.  

Вражаюча історія створення і стрімкого розвитку поромного комплексу Орлівка у повноцінний річковий порт на Дунаї від його засновника і очільника Юрія Дімчогло стала гідним завершенням інформаційного блоку Maritime Days in Odesa 2024. Далі на учасників чекав традиційний нетворкінг – час для нових знайомств, неформального спілкування і налагодження ділових контактів, які згодом переростуть у надійні і плідні кооперації.   

Кожен з виступів, що лунали зі сцени, як і розмови за кулісами МД 2024, переконує, що українська логістика здатна трансформуватися і адаптуватися під будь-які реалії. Український бізнес не просто живий, але вдвічі впертіше працює, інвестує, зростає, розвивається і гартується в умовах будь-яких криз і загроз.  А Maritime Days у воєнні часі стали платформою не лише для обміну досвідом і експертизою, але і для щирої взаємної підтримки одне одного. Зустрічі, історії і інсайти цього івенту надихають учасників на нові ідеї і сміливі інвестиції, допомагають знайти рішення поточних проблем, зарядитися рішучістю і оптимізмом на майбутнє, щоб стійко і впевнено зустріти чергові виклики турбулентного ринку.