24/7

Що робити, якщо Ваш іноземний контрагент не виконує зобов’язання за угодою?

28 ноября 2023 г.: ru 1 en 23 мая 2023 г.: ru 1 en 110 октября 2023 г.: ru 1 en 1 всего: 11101.02.23

Якщо раніше на більшості ринків світу розширення бізнесу на міжнародному рівні було запорукою успіху та розвитку, то станом на сьогоднішній день міжнародність бізнесу – це невід’ємна умова успішного існування компанії.

Відповідаючи на запити клієнтів, все частіше ми стикаємось з наступним:

         - Представники малого та середнього бізнесу укладають угоди з контрагентами в різних юрисдикціях, не перевіряючи контрагентів, не розуміючи всіх ризиків роботи за іноземними законами, не знаючи всіх нюансів та наслідків;
         - У разі укладання на невеликі або великі гроші, але для економії коштів, потенційні учасники угоди воліють не залучати юристів для перевірки або супроводу;
         - Виникає спірна ситуація та контрагент відкрито відмовляється виконувати свої зобов’язання;
         - Контрагент пропадає та перестає виходити на зв’язок (клієнт стає жертвою шахраїв);

Як наслідок – або відсутність товару, або товар неналежної якості, або відсутність оплати.

При зверненні до юристів з’ясовується, що перспективи вдалого вирішення спору низькі (не підписаний контракт, немає розпорядчих документів на вантаж, не перевірено якість вантажу, не підтверджено повноважень підписантів – причин може бути безліч).

При цьому витрати на юридичний захист є досить високими, а терміни потенційного вирішення конфлікту є тривалими.

Пропонуємо розглянути декілька кейсів з практики Interlegal:

 

Приклад 1

Українська компанія, яка займалась імпортом добрив та реалізацією їх на території України, уклала угоду на постачання з турецькою компанією.

Сам по собі контракт не був укладений.

Замість контракту положення, які стосуються кожного постачання, містились в інвойсах.

Після отримання перших партій товару та його реалізації в Україні українська компанія почала одержувати скарги від своїх клієнтів на якісні показники.

 

Враховуючи, що контракт не був укладений, а проформи інвойсів не містили якісних характеристик товару, юридично довести порушення з боку турецької компанії – це досить складний та тривалий процес.

Приймаючи до уваги, що перспективи вдалого вирішення спору низькі, клієнт вирішив не ініціювати судовий розгляд у Туреччині.

 

Приклад 2

Клієнт – експедиторська компанія сплатила 100% авансу на купівлю вантажного автомобіля в Італії. Італійський “продавець” отримав оплату та перестав виходити на зв’язок. Гроші витрачені, товар в Україну не імпортований. Як наслідок – покупець не лише втратив значну суму коштів, але й згодом зіткнеться з відповідальністю у зв’язку з виведенням валютних коштів за межі України.

Юридичні інструменти прості: судовий процес проти італійської компанії постачальника чи ініціювання в Італії кримінальної справи за фактом шахрайства.

 

Кожен з інструментів може бути якісно супроводжений асоційова­ним офісом Interlegal в Італії. Але чи буде це корисно для покупця? Скоріше ні.

Вдале судове рішення проти “порожньої” компанії не призведе до повернення грошей. А супровід кримінальної справи в Італії затягнеться роками.

 

Приклад 3

Українська компанія-покупець уклала “контракт” на постачання товару (тканину для пошиття одягу) з турецьким постачальником.

Товар поставлений, але за первинному огляді виявлено, що якість товару не відповідає очікуванням покупця.

При аналізі документів з’ясувалось, що підписаний контракт відсутній (це ще проблема), а інвойс, який за бажанні можна трактувати як контракт, не містить умов стосовно якості товару.

Таких ситуацій безліч. За рік до Interlegal надходить щонайменше 20 подібних запитів. Орієнтовні втрати клієнтів у подібних ситуаціях складають від $30.000 до $60.000 на кожній невдалій угоді.

 

Що можемо рекомендувати:

         - перевіряти контрагента до початку комерційних відносин;
         - перевіряти перелік та зміст/умови документів, залежно від юрисдикції контрагента, мети угоди, умов сплати;
         - перевіряти вимоги країни експорту/імпорту товару;
         - точно розуміти структуру угоди (хто володіє та розпоряджається товаром, хто відповідає за транспортування товару та чиї вказівки виконує).

Щоб наступного разу ми не наводили приклад вашої компанії, телефонуйте до Interlegal трохи раніше, ніж на момент підписання контракту або сплати вартості товару. Ми зважимо усі «за» й «проти» та дамо правильні поради.

Автор: