24/7

Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану

20 апреля 2022 г.: ru 141 19 апреля 2022 г.: ru 11 21 апреля 2022 г.: ru 3 всего: 23119.04.22

В умовах війського стану важливим моментом є збереження економіки країни на задовільному рівні, наскільки це є можливим. Збереження економіки є важливим фактором для збереження функціональності країни підчас війського стану та швидкого виходу країни з кризи після перемоги.

Ви неодноразово могли чути заклики влади щодо продовження функціонування бізнесу, а для цього влада прийняла низку законодавчих ініціатив для створення умов щодо полегшення ведення бізнесу підчас військового стану.

Сьогодні розберемо положення Постанови Кабінету Міністрів України "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" від 13.03.2022 № 303.

Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі – Постанова) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю).

Міністерство економіки України надало роз’яснення Постанови, безпосередньо пункту 2 Постанови, для вірного та однакового тлумачення та застосування положень Постанови як підприємцями, так і органами державної влади.

Таким чином, відповідно до п. 1 Постанови дійсно припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю).

Водночас, згідно з п. 2 Постанови протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах, зокрема щодо запобігання неконтрольованому зростанню цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Таким чином, рішення щодо доцільності здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах віднесено до компетенції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері.

Звертаємо увагу, що здійснення заходу державного нагляду (контролю) за бажанням суб’єкта господарювання стосується його прав та законних інтересів.

Отже, прийняття центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, рішення про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням не суперечить Постанові.

Щодо продовження здійснення заходів державного нагляду (контролю) після завершення періоду дії воєнного стану

Звертаємо увагу, що статтями 5 та 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон про контроль) встановлено вимоги щодо проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Так, частиною п’ятою статті 5 Закону про контроль встановлено, що строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб’єктів мікро-,  малого підприємництва – п’яти робочих днів.

Абзацом першим частини четвертої статті 6 Закону про контроль встановлено, що строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб’єктів малого підприємництва – двох робочих днів.

Продовження строку здійснення планового та позапланового заходів не допускається.

Відповідно до абзацу першого частини шостої статті 7 Закону про контроль за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Таким чином, у зв’язку з введенням в Україні режиму воєнного стану планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю), які не завершені та за результатами здійснення яких не складено акт, не можуть бути продовжені після завершення дії воєнного стану, оскільки строки проведення таких заходів перевищуватимуть строки, встановлені Законом про контроль.

Довідково: Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Відповідно до Указу Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, затвердженого Законом України від 15.03.2022 № 2119-IX Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Авторы: