Що робити у разі втрати коносаменту?
Перевезення вантажів морем є одним з найнадійніших та найдешевших способів доставки товару по всій земній кулі.
У свою чергу, одним з найважливіших сегментів ринку морського перевезення є морські лінії, на частку яких випадає близько 85% загальносвітового вантажопотоку, що перевозиться водними шляхами.
Ймовірно, для багатьох саме коносамент є першою асоціацією, яка виникає при словосполученні «морське вантажоперевезення», оскільки це базовий документ, який фактично втілює договір морського перевезення та супроводжує весь процес його транспортування від відправника до одержувача.
Втрата будь-якого важливого документа є проблемою для реалізації угоди, однак у випадку з коносаментом його втрата може мати особливо серйозні наслідки.
Якщо морське перевезення вантажу в контейнерах супроводжується саме коносаментом, а не морською накладною, отримати перевезений вантаж в порту вивантаження можна лише за умови пред’явлення оригіналу коносаменту.
Відповідно, втрата коносаменту фактично блокує вантаж у порту вивантаження, оскільки ані відправник, ані одержувач не мають достатніх правових підстав для того, щоб агент перевізника видав їм вантаж.
Незважаючи на уявну малоймовірність, втрати оригіналів коносаменту відбуваються не так рідко. У таких випадках важливо знати, як можна діяти, щоб отримати вантаж.
Почнемо з того, що розглянемо декілька основних ситуацій, при яких вантажовласник може не мати оригіналу коносаменту.
Як може «зникнути» коносамент?
Як це не банально звучить, одним з найпоширеніших випадків є втрата коносаменту в ході його поштової відправки вантажоодержувачу.
Оскільки товар видається вантажоодержувачу в порту вивантаження на підставі пред’явлення оригіналу коносаменту, після його видання перевізником коносамент повинен бути направлений вантажоодержувачу.
У ході пересилання іноді трапляються різні непередбачені ситуації, результатом яких й може стати втрата оригіналу.
Також можливі випадки, коли вантажоодержувач отримав оригінал коносаменту, проте з тих чи інших причин не забрав товар у порту вивантаження. У результаті відправник вантажу позбавлений можливості забрати товар назад. З точки зору правил перевізника права на вантаж передані після надсилання оригіналу коносаменту.
Чи можливо отримати вантаж, якщо оригінал коносаменту втрачено, чи над ними втрачено контроль?
Що може запропонувати перевізник?
Процедура видання нового коносаменту у разі втрати його оригіналів / видачі вантажу без пред’явлення оригіналів коносаменту найчастіше прописується у правилах морського перевізника (Лінії).
Як правило, кожна морська лінія має спеціальну процедуру, яка досить детально регламентує кроки вантажовласника для того, щоб отримати дублікат оригіналу коносаменту або право на отримання вантажу без пред’явлення оригіналів.
Обговорюючи умови отримання дубліката, ми повинні розуміти головне – морський перевізник насамперед має на меті захист своїх інтересів від будь-яких можливих претензій, пов’язаних з видачею вантажу.
Які б докази не були надані сторонами, перевізник не може бути впевнений у тому, що запит на видачу дублікатів оригінального коносаменту не пов’язаний з реалізацією будь-якої шахрайської схеми з вантажем, що пізніше може призвести до майнових претензій до перевізника з боку власника коносамента, який несподівано з’явився.
Розуміючи зазначений ризик, перевізник зацікавлений у отриманні фінансового забезпечення, яке за потреби покриє будь-які майнові вимоги.
На прохання одного з Клієнтів, який опинився в подібній ситуації, експерти Interlegal провели переговори з одним з найбільших морських перевізників й мали змогу детально вивчити умови видання дубліката коносаменту або видачі вантажу без коносаменту.
Провівши аналіз, ми можемо припустити, що такі умови у більшості морських перевізників схожі.
Отже, є два основні інструменти, використовуючи які, можна клопотати про видання дубліката коносаменту або видачу вантажу без пред’явлення оригіналів коносаменту:
Отримання банківської гарантії на користь морського перевізника, яка забезпечуватиме покриття будь-яких претензій, пов’язаних з вантажем.
Зазвичай, банківська гарантія видається у сумі не менше ніж 200% вартості вантажу. Гарантія видається терміном від 15 до 30 місяців. Тобто весь цей час кошти особи, зацікавленої у видачі вантажу, будуть заблоковані на банківському рахунку. І звичайно ж, у разі пред’явлення майнових вимог перевізнику, вони будуть покриті за рахунок такої гарантії.
Отримання страховки на суму 200% від вартості вантажу, в якій морський перевізник виступатиме як вигодонабувач. Додатково перевізник вимагатиме сплатити платіж у розмірі 1,5% від суми страховки.
На додаток до банківської гарантії або страховки, всім залученим особам (вантажовідправнику, вантажоодержувачу) може бути запропоновано видати гарантійні листи про звільнення перевізника від відповідальності (letter of guaranty, letter of indemnity).
Обидва вищеописані інструменти не є легкими у реалізації та потребують додаткових грошових ресурсів, особливо якщо вартість вантажу є значною. Вибір однієї з запропонованих опцій завжди є комерційним рішенням, яке має бути прийняте, виходячи з умов кожної конкретної ситуації та оцінки можливих ризиків.
Тим не менш, наявність чітко прописаної процедури, та найголовніше, можливість її реалізації на практиці не робить втрату коносаменту або втрату контролю над ним нерозв’язною проблемою.
Як нівелювати ризик втрати коносаменту?
Ми не надаватимемо поради стосовно вибору надійного поштового оператора чи агента. Вважаємо, що, зіткнувшись з подібною ситуацією хоч одного разу, будуть зроблені вірні висновки.
Зупинимось на більш практичних рекомендаціях. Зокрема, для нівелювання подібних ризиків може бути використаний інструмент телекс релізу, який все частіше використовується сторонами морського перевезення.
Телекс-реліз – це інструкції вантажовідправника з видачі вантажу, які агент перевізника в порту відвантаження відправляє агенту перевізника в порту вивантаження за інструкціями відправника вантажу та в обмін на оригінал коносаменту (якщо він видавався).
Використання телекс-релізу знімає необхідність пред’явлення повного пакету оригіналів коносаменту в порту вивантаження, а відповідно й нівелює ризик втрати документів під час пересилання.
Зі свого боку команда Interlegal готова надати необхідну допомогу на будь-якому з необхідних етапів: допомогти в процесі переговорів з перевізником, банком або страховою компанією.
Важливо пам’ятати, що своєчасне залучення юристів, які мають досвід у вирішенні подібних ситуацій, гарантує економію часу та уникнення будь-яких небажаних процесів.
Якщо у Вас виникла така проблема, звертайтеся до Interlegal, ми вирішимо її.
Після двох років повномасштабної війни в Україні, стикаючись із безліччю викликів та ризиків, попри всі труднощі український бізнес знах...
- Конвенція ООН Про Міжнародні Наслідки купівлі-продажу суден у судовому порядку - вже скоро2023.02.03
Нещодавно ГенАсамблея ООН прийняла «Пекінську конвенцію про судовий продаж суден». Що в цьому цікавого, і які наслідки для бізнесу — чит...
- Що робити у разі втрати коносаменту?2022.12.16
Перевезення вантажів морем є одним з найнадійніших та найдешевших способів доставки товару по всій земній кулі. У свою чергу, одним з...
- Привлечь любой ценой…2021.11.29
Не так давно наша компания, представляя интересы клиента, столкнулась с интересными наработками следователей СБУ в сфере «защиты бизнеса...
- Министерство транспорта Турции выступило с инициативой по увеличению торгового флота Турции!2021.07.01
НОВАЯ ИНИЦИАТИВА МИНИСТЕРСТВА ТРАНСПОРТА И ИНФРАСТРУКТУРЫ ТУРЦИИ Новое постановление, вступившее в силу 28 апреля 2021 года, преследу...
Кабинет министров 19 мая 2021 года издал постановление №500 «О внесении изменений в Порядок ведения Государственного судового реестра Ук...
Балтийский и международный морской совет (BIMCO) разработал и опубликовал специальную оговорку для тайм-чартеров касательно смены экипажей в...
- Нові підходи до арешту суден в Україні2020.06.18
Концепція «один судновласник - одне судно» Результатом зрозумілого бажання судновласників убезпечити свій бізнес від арештів суден стала...
Задача Клиент – крупная бункеровочная компания, осуществляющая деятельность в Черном море – обратился в Interlegal по вопросу взыскания с...
Інститут забезпечення морської вимоги є особливим в Україні як за своєю суттю, так і за своїм регулюванням. Якщо говорити про суть, то все д...